Deklaration när man sålt bitcoin och köpt aktier

Hej, undrar hur deklaration går till om man säljer bitcoins och sen köper aktier.
Säg att man går i vinst först i bitcoins och sen säljer det för att köpa aktier och därmed går i vinst med aktierna.
Kommer man deklarera för vinsten i bitcoins eller blir det istället en deklaration på aktierna?

Hej! Du deklarerar båda, bitcoinvinsten är en vinst och aktievinsten en annan och båda dessa kapitalvinstbeskattas.

Nu handlar förvisso de flesta aktier i en ISK nuförtiden och då behöver du inte deklarera eller skatta aktievinsten utan det dras istället automatiskt en schablonskatt som är baserad på det totala värdet på din ISK.

Jo, det är jag medveten om, men menar om jag t.ex har förmåga att köpa aktier direkt efter jag sålt bitcoins utan att deklarera. Sen när jag gått i vinst med aktierna och säljer en del av aktierna för att endast deklarera för vinsten i bitcoins. Alltså att deklarationen inte kommer räkna med de vinsterna jag gjort med aktier, utöver vinsten med bitcoins.

Vet inte om jag förstår frågan rätt men ja du kan köpa aktier direkt för pengarna du får för bitcoinförsäljningen om du vill, men du kommer inte undan att även deklarera aktievinsten.

Exempel:

Säg att du under 2021 säljer bitcoin med vinst. Det här innebär (oavsett vad du gör med pengarna därefter) att du 2022 måste ta med denna försäljning i din deklaration samt (senare under 2022) betala in skatten.

Om du tar alla pengarna från bitcoinförsäljningen och t.ex. köper aktier och även säljer dessa under 2021 så måste även denna aktieförsäljning vara med i din deklaration 2022. Det gäller oavsett var pengarna kom ifrån innan eller vad du gör med dem efteråt (om du nu som sagt inte köper aktier i en ISK).

Så om jag köper bitcoins för 10 000kr, sen säljer det för 20 000kr och därefter köper aktier med pengarna och säljer aktierna för 30 000kr. Deklarerar jag för 10 000kr vinsten som jag fått från bitcoins eller inkluderar det även den ytterligare 10 000kr vinsten från aktierna? Jag köper aktier i ISK.

Om du handlar aktier i ISK så är det enda du behöver göra att deklarera bitcoinvinsten på 10 000 kr.

1 gillning

Ok, tack för svar!