Deklaration avrundning K4 i onlinetjänsten

Hej, hur avrundas antal bitcoins/altcoins på K4 blanketten i onlinetjänsten. Jag har importerat från en SRU fil från Koinly och den ger allt avrundat uppåt. Så 0,02 BTC blir 1 och 1,03 ETH blir 2. Men har också läst att det ska avrundas till närmaste heltal. Hur ska det avrundas?

Min tolkning är att det borde bli 0,02 BTC ≈ 0 och 1,03 ETH ≈ 1 på ovanstående exempel då? Har jag rätt?

Några exempel och vad jag tror det ska avrundas till:

0,4 BTC ≈ 0
0,6 BTC ≈ 1
1,4 BTC ≈ 1
1,6 BTC ≈ 2
2,4 BTC ≈ 2
2,6 BTC ≈ 3

Är detta rätt uppfattat?

[EDIT]

Hittade detta: https://news.cision.com/se/skatteverket/r/enklare-att-deklarera-forsaljning-av-vardepapper-digitalt,c2781536

Där det står:

Avseende kryptovalutor får Skatteverket också en hel del frågor om hur decimaltal ska redovisas i e-tjänsten eftersom det inte går att skriva in decimaler.

– Avrunda till närmaste heltal, i många fall noll, och skriv hur stor andel du har sålt under övriga upplysningar, berättar Johan Schauman.

Så jag antar att jag har rätt då :slight_smile:

Du får meddela Koinly att de ska ändra tycker jag. Hur som helst tror jag inte att det spelar så stor roll eftersom heltalen ändå är så missvisande att de alltid måste kolla vad du skrivit under övriga upplysningar.

Om man verkligen synar Skatteverkets samlingssida för deklaration av kryptovalutor så kommer svaret i ett av deras exempel:

Anela har under 2017 köpt bitcoin vid två tillfällen. Den 12 oktober köpte hon 0,5 bitcoin för 20 000 kronor och den 12 november köpte hon ytterligare 0,2 bitcoin för 10 000 kronor. Den 16 oktober 2020 sålde hon 0,4 bitcoin för 40 000 kronor. Anela ska redovisa försäljningen på bilaga K4 under avsnitt D
[…]
Det finns ingen möjlighet att fylla i decimaler i e-tjänsten. Anela avrundar därför till närmaste heltal och sätter 0 i rutan för Antal. Anela skriver sedan under Övriga upplysningar att hon sålt 0,4 stycken bitcoin.

Så ja, du är helt rätt ute att 0 också är ett heltal som kan användas.