Därför har Bitcoin och resten av Kryptomarknaden fallit 25%

Här kommer en överblick på vad som har hänt och händer på kryptomarknaden: chainit.se/priset-faller-bit … marknaden/
Kom gärna med feedback efter ni läst. :slight_smile:

En lite djupare förklaring på Bitcoins största utmaning, skalbarhetsproblemet. chainit.se/bitcoin-skalar-inte/

jag tycker att artikeln blandar ihop olika saker.
Skalbarheten är ett problem som funnits det senaste året, Som nämns i artikeln är en lösning på väg, dels at segwit2x aktiverats och att det finns en plan framåt även om denna är osäker. Därför har jag svårt att se att detta är en orsak till att bitcoin tappade 40% av sitt värde på kort tid för att sedan delvis återhämta sig.

Den andra funderingen kring att jp-morgans VD kallar bitcoin en bluff mm utan att ge en djupare förklaring. Varför tar man ens upp detta i artikeln.

Huvudorsaken till raset på bitcoin är som nämns att Kina förändrar marknaden för bitcoin som har haft stor betydelse för valutan.

Min uppfattning är att artikeln blandar fakta med lösa rykten för att späda på fallet för valutan.

här är en annan vinkel på jp-morgan och bitcoin som "bluff"
Undrar om han kommer avskeda sigsjälv.
news.bitcoin.com/after-the-boss … s-the-dip/

angående skalbarheten kan man kika på “market cap” för bitcoin.
coinmarketcap.com/currencies/bitcoin/

Själva värdet är ointressant men trenden har tidigare varit nedåtgående för bitcoin under det senaste året pga skalbarhetsproblemet. Tittar man på trenden från augusti och framåt i år har trenden vänt upåt vilket jag tolkar som att förtroendet för bitcoin ökat.
Det var i augusti som segwit2x kom på platts, första pusselbiten för att lösa problemet.

Nja, SegWit2X är inte på plats. Bara SegWit som en Softfork. 2X kommer i november men Blockstream och Bitcoin Core vill inte att det ska ske.

Och vad är dina förutsägelser för framtiden?

Tycker vi har sett ett liknande mönster de senaste 2-3 racen. Från all time high sjunker det ca 20-25 % för att sedan stiga 40-50 %.