Då var det dags igen: Deklarera 2013

Ja då var det dags igen. Men hur gör jag med mina små BTC.

Var nere på Skatteverkets servicekontor och försökte förklara min situation. När jag sa att mina BTC är skapade ur “mining” blev det inte lättare. Tillslut ringde dom BFN(varför vet jag inte). BFN sa att det fanns inga beslut fattade om Bitcoins och jag var tvungen att skriva till BFN och skatteverket för att få ett skriftligt svar. Känner att det kommer ta väldigt lång tid att få svar därifrån…

Så nu frågar jag er:

• Hur har ni gjort? Jag tänkte faktiskt betala skatt.
  • Hur ska jag göra med mina små mynt som är skapade ur tomma luften, omvandlade till SEK och insatta på mitt konto?
  • Hur många % vill staten ha av mig? Vill dom bara ha av vinsten så borde jag kunna dra av el och utrustning.

MVH

Edit:
Jag har sålt några och gjort några tusen i vinst.

I och med att man inte har tagit något beslut så tycker jag så länge du inte har sålt dem för SEK behöver du väl inte oroa dig? Dvs du inte har gjort någon vinst.

Jag har faktiskt sålt några st och gjort några tusen i vinst. Ska förtydliga mitt första inlägg.

Normalt är det 30% skatt på vinst vid valutahandel.
Nu har ju du inte handlat till dig bitcoins, utan minat fram dem… så jag förstår att skatteverket är frågande :slight_smile:

Jag har inget svar, men skriv gärna uppföljningen här så vi andra får reda på hur det gick.
Frågan är om du kan dra av elkostnaden på deklarationen …?

El och dator hoppas man kunna dra. Sen om man körde dom igenom fog för att hjälpa systemet så har man tappat 3-5% som man också borde dra av.

Det skulle kunna klassas som inkomst av hobby vilket gör det skattefritt om beloppet är tillräckligt lite och om jag förstått allting rätt så är det inte något svårdeklarerat. Men skicka gärna en skriftlig förfrågan till skatteverket och redovisa svaret här.

Nja:
Om du får överskott av din hobbyverksamhet (dvs. tjänar pengar på den) ska du betala skatt för det. Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051).

Men min hobby har gått minus om man räknar el och utrustning.

Du har gått minus. Myndigheterna bryr sig bara när du gått plus :wink:

Att minea bitcoins räknas inte som ett arbete av Skatteverket, dvs den kostnad du har för el, hårdvara etc kan du inte dra av skattemässigt. Vinst som du har gjort genom att köpa och sälja bitcoins skattas som inkomst av kapital, dvs 30% på vinsten.

Vi har samanfattat ärendet på vår blogg: blog.btcx.se/bitcoin-nytt/dags-a … coin-2014/

uppdaterad 22:a April 2014

Skatteverket har lagt ut riktlinjer kring detta.
Se här: skatteverket.se/rattsinform … efced.html