Cpfx? Scam?

Hej.
Jag kan inget om bitcoins. Vi kan börja där.
Min far har investerat 2500:- i bitcoins via något som heter cpfx.com. Nu när har vill casha ut så kräver dom Ett konto hos nordea plus att han måste överföra 80% av sitt totala kapital till nordea för att dom ska kunna betala ut vinsten (ca 14.000$US) jag säger scam. Vad känner ni till om cpfx? Jag säger till honom att han har bränt 2500:- men jag måste ha feedback här känner jag.
/Christian

Hej!

Jag vet inget om CPFX på rak arm men det finns rätt mycket här som skriker scam ja. Att ett företag för att betala ut pengar skulle kräva att han hade en viss mängd av sitt kapital på Nordea låter helt ologiskt. Det låter istället som ett led i att kunna scamma honom på mer pengar genom att få kontroll över hans Nordeakonto. Vissa sådana här scammers jobbar med koppla upp sig och köra videosamtal, ta över skärmen för att “hjälpa kunden” etc. så det skulle kunna tänkas vara deras plan och då vill de förstås att han har så mycket pengar som möjligt tillgängliga på sitt konto.

Den stora vinsten han skulle ha gjort är ju också väldigt misstänkt i sig. 2 500 kr till ungefär 138 000 kr är över 50x pengarna. Det är ju överhuvudtaget inte något som rimmar med hur bitcoinkursen har utvecklats senaste tiden utan skulle i så fall innebära att pengarna placerat i något instrument med extrem hävstång och att det sedan tajmat med en uppgång av bitcoinkursen. Låter det för bra för att vara sant så är det sannolikt det.

Här är en artikel som antyder att CPFX inte skött sig - annars hittar jag inte så mycket:

Sammanfattningsvis är jag 99% säker på att det här är en scam. Jag skulle absolut inte föra över en massa pengar till Nordea för att komma vidare. Be dem att förklara varför han måste ha 80% av sitt kapital på Nordea och se hur logiskt svar ni får. Min gissning är att det blir totalt trams till svar.

Detta kan inte vara nått annat än scam dessvärre,

Släpp dem 2500:- Kronorna som han investerat och gå vidare, låt dem inte sno mer pengar …