CoinText - Bitcoin Cash på SMS

CoinText.io är en ny tjänst för att skicka och ta emot Bitcoin Cash via SMS. Det behövs ingen registrering eller verifiering för att börja använda tjänsten.

Skicka bara ett SMS med texten RECEIVE till det svenska telefonnumret (Sweden – 0700-86 18 88) och du får ett svar med en Bitcoin Cash-adress. Skicka Bitcoin Cash till denna adressen och “plånboken” är laddad.

Skriv BALANCE för att se saldo i SEK och BCH.

Det går nu att skicka Bitcoin Cash till andra telefonnummer eller Bitcoin Cash-adresser genom kommandot SEND kr <telefonnummer/BCH-adress>. Till exempel:

SEND kr100 46700123456ellerSEND 0.1 BCH qqeht8vnwag20yv8dvtcrd4ujx09fwxwsqqqw93w88Detta fungerar till och med utan smart phone men då blir det rätt omständligt att skriva Bitcoin Cash-adresser :wink: Skicka till andra telefonnummer är nog att rekommendera. Smart phones kan använda en QR-skanner och klistra in adressen i SMS-meddelandet.

Här finns en komplett lista med kommandon.

OBS! Tänk på att detta inte är en vanlig plånbok där användaren har tillgång till de privata nycklarna. Fördelen är att man slipper spara dessa på ett säkert sätt och att det går snabbt och lätt att skapa en plånbok. Nackdelen är att man inte äger sina egna pengar och att tjänsten kan ta pengarna och försvinna.
Det är ditt telefonnummer som används för att skapa en privat nyckel som CoinText hanterar automatiskt. Detta innebär att alla som har tillgång till telefonen eller telefonnumret på ett annat SIM-kort har åtkomst till pengarna.

Plånboken går inte använda hos BitPay eftersom BIP70 saknas än så länge.

Avgiften är $0,05 när man skickar Bitcoin Cash men att ta emot och kontrollera saldo är gratis.

När jag försöker skicka kommer inte SMSet fram till det telefonnummret. Har provat med två olika telefoner med samma resultat.

Har någon annan lyckats med detta och i så fall, vilken operatör använder ni?

Jaha, det var märkligt. Det fungerade för mig. Min operatör är 3.

Jag började med att skriva kommandot Receive och fick svar med en Bitcoin Cash-adress.
Du kanske kan kontakta dem via formuläret på sidan eller Contact@CoinText.io. De kanske vet vad som felar.

Om man skickar kommandot CASH så bjuder CoinText på $0,5. Kommandot går bara att använda en gång per telefonnummer men funkar inte i en tom plånbok för att förhindra fusk.