Café i Göteborg.

Från den 2:e december 2013 accepterar Bar FoxxVasagatan 32 i Göteborg Bitcoin som betalmedel.

Jag har diskuterat en del fram och tillbaka med ägaren till den concern jag jobbar i gällande bitcoin och vi har idag kommit fram till att vi skall se över möjligheterna att acceptera bitcoin som betalningsmedel på ett café som ligger i centrala göteborg.

För att få igång det här har jag kommit underföljd med att jag kommer att behöva följande:

1) Personalutbildning
2) En P.O.S. enhet att genomföra och verfiera betalningar på
3) En “Bitcoin accepted here” sticker på svenska
4) Ett A4 info-blad eller liknande om bitcoin i allmänhet

Jag kommer personligen sköta utbildningen och skall läsa på lite om vad för mjukvara som kan användas och hur säkerhet kring detta skall fungera. Om det är någon här som har kontakter och kan ge oss bra priser på stickers och/eller info-blads design eller redan har detta färdigt är jag tacksam för information.

Jag skulle också vilja ha en liten handuppräckning, hur många av oss som sitter här är intresserade av att fika på ett Café i centrala göteborg med sina bitcoins?

Grymt kul att höra! Jag skulle definitivt ta en kaffe där då och då bara för att de tar bitcoins. Ni skulle säkert kunna få lite publicitet i tidningarna också.

Det absolut enklaste sättet att ta emot betalningar med Bitcoin är att göra som cafét i reportaget som SVT gjorde, alltså att använda en fast Bitcoinadress för alla betalningar och helt enkelt klistra upp en lapp med motsvarande QR-kod. För att kontrollera att en betalning kommer in räcker det sedan att ha en webbläsare på en dator eller smartphone och vara inne på adressens sida på blockchain.info, t.ex. här. När en ny betalning kommer blippar det till och transaktionen visas i listan.

Fördelen är att det är busenkelt och billigt att komma igång, vilket känns vettigt eftersom omsättningen i bitcoins ändå kommer att vara minimal till en början.

Nackdelar är bl.a. att vem som helst kan kolla upp hur mycket betalningar ni får in i bitcoins (om man ser detta som en nackdel). Man får förstås också sköta växlingen till kronor själv men det borde inte vara något stort problem så länge omsättningen är liten. Adressen skulle f.ö. kunna vara er insättningsadress på en exchange så att ni får in pengarna direkt dit och enkelt kan växla dem.

Hej!

Jag är CSO på BTCX.se och vi kan erbjuda ovanstående lösningar, med POS-terminaler som vi har utvecklat själva, i ett samarbete mellan BTCX, Kapiton och Safello. (Kunderna väljer själva var de vill handla sina Bitcoins, via POS-terminalen om de har slut på mynt.)

Kontakta mig gärna på iman@btcx.se för mer information, samt hur vi kan få till ett möte mellan alla parter för att gå vidare.

Med vänliga hälsningar,
Iman Mirbloki
CSO, Goobit AB (www.btcx.se)

Som planen är i dagsläget är det inte ett problem med låta transaktionshistoriken vara öppen och vi avser att inte växla in dem inbetalningar vi får till svenska kronor utan kommer att ha dem kvar som bitcoins och istället se över vilka möjligheter det kan ge på lite längre sikt.

Jag är inte på jobbet just nu men du kan nå mig på jonas@interfaceways.se eller ha diskussionen här. Vi är i dagsläget ute efter en enkel lösning och förväntar oss att våra potentiella kunder redan är insatta i bitcoins och har en plånbok och bitcoins sedan tidigare. Vi är öppna för diskussion om hur vi kan underlätta för potentiella kunder att skaffa bitcoins i framtiden men det är mer på lång sikt.

Finns det dokumentation och manualer för den mjukvara ni har som POS som vi kan undersöka på egen hand?

Jag är inte på jobbet just nu men du kan nå mig på jonas@interfaceways.se eller ha diskussionen här. Vi är i dagsläget ute efter en enkel lösning och förväntar oss att våra potentiella kunder redan är insatta i bitcoins och har en plånbok och bitcoins sedan tidigare. Vi är öppna för diskussion om hur vi kan underlätta för potentiella kunder att skaffa bitcoins i framtiden men det är mer på lång sikt.

Finns det dokumentation och manualer för den mjukvara ni har som POS som vi kan undersöka på egen hand?[/quote]

Vi kan ta diskussionen per mejl, men eftersom många här lär vara nyfikna, så postar jag ett par gamla klipp på POS-terminalen, som den såg ut innan jag började på BTCX (Det är jag som har utvecklat programvaran och POS-terminalen.) samt lite bilder.
Enheten använder 1-wire seriell kommunikation och kan kopplas ihop med vanliga kassasystem, precis som med kortterminaler för bankkort.
Däremot så behöver kunden faktiskt inte vara så insatt alls i vad Bitcoins är - det är som att fylla på ett mobilt kontantkort. Handlaren i sin tur behöver bara välja läge: ta emot Bitcoins eller att ta emot Bitcoins och sälja dessa omedelbart till det pris som råder vid köptillfället. Det senare ska även ställas in så att rätt företag utför växling.

Korten som används för att utföra en transaktion, bygger på RFID och innehåller endast en Bitcoin-adress och ingen känslig information. (Hejdå kortbedrägerier)

I videon står det “Bitcoin Banken” på skärmen, men det var alltså INNAN jag började på mitt nuvarande jobb.
EDIT: Klicka på HD ikonen längst ner till höger för bättre upplösning på videon.

Beta 1 versionen av POS-terminalen, då info. hämtas från Blockchain.info
facebook.com/photo.php?v=10 … 4255312361

Första fungerande versionen. Hämtade information från lokal DB.
facebook.com/photo.php?v=10 … 6942011752

Första prototypen:
facebook.com/photo.php?v=10 … 1082991043

Bilder:
Slumptalsgeneratorn som sitter i hjärtat på hela systemet använder den radioaktiva isotopen Americium 241 och neutrondetektorer för att generera hård kryptering. (Talen skickas ut till alla enheter som entropi-pool)
facebook.com/photo.php?fbid … a78d15bc52

En mobil version av POS-terminalen som använder Rasp.PI:
facebook.com/photo.php?fbid … c032b3ecfa

facebook.com/photo.php?fbid … b887807957

facebook.com/photo.php?fbid … 1d3d6d9bde

Låt oss sätta igång och förändra världen.
Jag ska ha ett möte kl. 11 imorgon angående detta och återkommer då med mer detaljer.

Mvh
Iman Mirbloki
CSO, Goobit AB.
btcx.se

Handuppräckning! Kaffe för Bitcoins - äntligen :slight_smile:

Jag är nyfiken på hur mötet gick och på att få mer detaljer. Det ser ut some att vi i början inte kommer vara intresserade av en dedikerad POS med integration till banker och konvertering mellan bitcoin och kronor, utan något billigare och enklare tills vi vet hur stor kundkretsen blir. Det sagt tar jag tacksamt emot information och det är möjligt att vi kommer vilja sätta upp en dedikerad POS som eran i framtiden.

Det tar lite tid att komma igång men inga problem än så länge. Håller på att leta efter dekaler att fästa på fönsterrutan och har satt upp en surfplatta med android för att demonstrera det hela. Återkommer när jag vet mer.

Får man fråga vilket café det handlar om? (Du kan svara i ett PM om du vill)

Besvarar detta i ett PM för stunden och återkommer med informationen publikt när allt är uppsatt.

Har hittat ett ställe att beställa dekalerna ifrån: stickerapp.se

Det jag har kvar att göra i detta fallet är personalutbildningen vilken kommer ske inom kort samt ett A4 informationsblad om bitcoin i allmänhet som jag har påbörjat arbetet med.

Efter mer diskussioner har jag fått beskedet att dem vill vänta till årsskiftet för att få ett bokslut utan otydligheter. Detta läggs på is tills senare i december, sen tar jag upp det igen.

Okej, kanske rätt val. Risken är dock att något annat café blir först i Sverige med att ta Bitcoin.
Ehrm ganska liten risk kanske :wink:

Jag funderar på att skicka ut ett mail till en stor mängd caféer och fråga om det är ok att komma till dem för att hålla bitcoin-meetings eftersom min plan ursprungligen var att använda mig av caféet som skulle acceptera det som betalmedel. Jag är inte sugen på att vänta månader innan jag drar igång göteborgsmöten så det blir antagligen till helgen som jag skickar ut mail.

Därefter kanske någon annan nappar och blir först ut, helt ok för min del isåfall :smiley:

Träffade ägaren till cafét idag och vi kommer köra igång innan bokslutet. Rent praktist kommer det finnas en stor utskriven QR kod med addressen och dem har en dator som kommer visa addressen på blockchain.info så att personalen kan se att pengarna kommer in.

Utbildning påbörjas nästa vecka, återkommer när personalen är bekväm med systemet och har fått prova det några gånger.

Grymt kul, ser fram emot att testa.

Enkel lösning :slight_smile:
Har du testat hastigheten? Går det från t.ex. Android Wallet till Blockchain på mindre än en minut? Finns det WiFi att låna om mobildata skulle strula? Kan personalen skicka tillbaka bitcoins om kunden råkar skicka för mycket?

Hastigheten är ofta bara några sekunder. Jag vet inte om dem har WiFi, kunden väntas ha eget internet på sin telefon men om behov uppstår skall jag kolla upp detta. Personalen kan inte skicka tillbaka något om kund skickar för mycket då personalen inte har tillgång till dem privata nycklarna (något som bitcoin är först i historien med att möjliggöra?)