Bygga en mining dator.

Jag lyckas inte hitta några guider till varken vilken hårdvara som är bäst eller el förbrukningens kostnaden relativt till vinsten på Svenska.

Är det någon som kan hjälpa mig här.

Om jag skulle bygga en dator enbart för mining, som står på dygnet runt med t ex 3 grafikkort i vilka kort skulle vara bäst lämpade och vad skulle el förbrukningen per dag kosta mig och vad skulle jag dra in i bitcoins per dag jämfört mot el kostnaderna.

Jag är ingen miner så jag kan inte mycket om det här men här är en sida på Bitcoinwikin som innehåller data om så gott som all hårdvara man kan tänkas använda för mining. Det finns också ett antal “profitability calculators”, bl.a. den här, som kan hjälpa dig.

Men! Det som gäller framöver är inte grafikkort utan ASICs (skräddarsydd hårdvara) så det är förmodligen bortkastade pengar att köpa grafikkort för Bitcoin mining nu. Butterfly Labs ska tydligen leverera sina första ASICs under november eller december.

Det som gäller nu är ASIC för hela slanten vad jag har förstått. Om ett vanligt grafikkort kanske kan prestera 200-300 Mhash/s, så kan en specialbyggd rigg med ASIC-kort (dedikeradade just för mining), komma upp i 66000 Mhash/s. Detta gör att när lådorna från Butterfly Labs samt från Avalon kommer ut, kommer svårighetsgraden höjas avsevärt. Det vill säga go pro or go home…

På tal om ASIC, BF (Butterfly Labs), har failat rejält när det kommer till leverans av sin utrustning. Många som tar tillbaka förbeställningar mm. Dock har Avalon lyckats skeppa ut ca 300 enheter och de som lyckats få tag i en kan utan större problem göra minst 200 USD om dagen.

Jag skulle kört på Avalon alla dagar i veckan, BF känns som ett osäkert kort.

Avalon är väl endast för riktigt proffs, känns som att det inte är speciellt många som kommer kunna använda dem.
Dock värkar det som att BFL är på g. Hoppas värkligen att det inte är bullshit med deras MHash/s. Eller så kanske jag hoppas jusst det så min egen rig kan fortsätta pumpa :unamused: