Btc till sitt bankkonto

tja!

hur reagerar banken om det rasslar in lite pengar från BTC försäljningar? vad rekommenderar ni att man gör? ska man sälja av allt i ett svep eller kanske ta halva halva? har väl ungefär 50 K i btc som jag vill omväxla nu till pengar och skicka in på mitt sparkonto.

1 Like

Hej @fcb!

Rent generellt så brukar nog inte banken reagera på en insättning på 50000 om du är en vanlig kund och de inte har någon speciell anledning att kolla på dina transaktioner.

Dock har en del personer på sistone rapporterat om olika banker som helt blockerat överföringar till/från vissa bitcoinbörser och då tror jag inte storleken på beloppet spelar någon större roll. Minns inte riktigt vilken bank det var jag läste om senast men jag kan försöka leta fram den infon.

/David

Skulle sålt dem irl.

Eller du bör sälja dom personligt till någon annan. Inför skatten

fick tipset att sälja via localbitcoin istället? men tänker att det blir ju mer swishar bara reagerar inte bankerna på det isåfall?

Vill bara påpeka här att du inte gör något fel / förbjudet / olagligt i att sälja bitcoin så det enklaste om du är osäker på hur banken kommer att reagera är att säga till dem i förväg om vad det är du gör. Skulle din bank av någon anledning inte tillåta dina transaktioner så får du byta till en bank som gör det.

Handlar det om att undvika skatt så är det inget jag uppmuntrar till. Tror inte att banken rapporterar en sådan summa till Skatteverket men det betyder ju inte att Skatteverket på annat sätt får reda på vad du gör (t.ex. genom att läsa det här forumet :slightly_smiling_face:). Ta du ut dina bitcoin och betala sedan eventuell vinstskatt tycker jag, så har du inget att oroa dig för.

En annan sak att hålla i minnet är att Skatteverket får kontrolluppgifter även från localbitcoins.com

Yess, tyvärr, sälj dem på en utlänsk exchange eller till någon som kan hantera dem och skicka betalning till dig.
Skicka PM om du vill ha Tips på utländska BTC börser.