Börja mina? hur deklarera?

Hej,

Funderar på att investera i hårdvara (ca 50 000) för att mina olika kryptovalutor.

Går detta verkligen under hobbyverksamhet? Här förväntas man ju tjäna pengar på sin tid och investering så låter som fel.

Någon som har erfarenheter utav detta? Tipsa gärna hur ni gjort och hur ni skött deklarationen gällande er mining verksamhet.

Mvh

Har ingen erfarenhet av just mining men rent strikt om man går efter Skatteverkets definition så borde det kunna vara hobbyverksamhet, om det inte är din huvudsakliga försörjning. Skatteverket:

En hobby är
- något du utövar på din fritid
- inte din huvudsakliga försörjning
- inte arbete som du utför på uppdrag av någon annan.

Det ska hur som helst deklareras:

Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051). Om du har flera hobbyverksamheter ska du redovisa varje verksamhet för sig på en egen blankett.
Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som gått med underskott.

Det säkraste i sådana här fall är dock att kontakta Skatteverket och fråga.

Tack för svaret, läste änve:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?date=2015-04-24&q=mining

Och fick ungefär samma information, vet dock inte hur det görs xD är väldigt dålig på att förstå sådana här skrivelser. I år bygge jag en gaming dator som jag bara minar på och när jag slår ihop kostnaderna för el och GPU + CPU (minar med dessa kompontenter) är jag fortfarande i minus (även med BTC värdeökning i år). Får bli jag frågar skatteverket som du nämner, vill inte sälja något av det jag fått (kanske om 10 år) och följer upp alla kostnader jag har men vet ju inte vilka komponenter jag ska räkna som investering. Kommer inte köpa mer hårdvara förrän jag är säker jag gör rätt gällande skatteverket. (handlar om 50-100 kr i månaden hittills xD)

Jag är också intresserad av att få en tydligare bild på hur detta skall göras. Inom kort så kommer jag också börja “gräva” och jag har fått lite delad information om hur det skall deklareras. I vissa fall så står det att det endast är när jag växlar till andra crypto valutor eller fiat valuta som det skall deklareras (30% på vinst). Men eftersom jag samlar och inte tänkt flytta/växla det inom närmsta tiden så hur skall det deklareras? Är det då varje gång som en utbetalning från min “pool” som jag skall deklarera då det ändå blir en tillgång eller är det endast om jag växlar/flyttar det?

Hittade inget bra och lättläst svar gällande just mining utan mest bara om jag köper bitcoins etc.

Vill så klart göra rätt för mig från början :wink:

Jag bestämde mig för att hålla koll på allt, tänker ändå inte sälja så förhoppningsvis har jag lärt mig hur man gör när jag väl säljer.

Gjorde en mapp där jag sparar kvitton för all hårdvara jag minar och kopplar det till ett excelblad. I denna skriver jag min investering och håller koll på varje utbetalning jag får (satoshi/månad) samt elkostnaden för varje månad med hjälp av en wattmätare.

Sen när dagen väl kommer och jag börjar sälja en del blir det enkelt att räkna ut vinsten. Tror man får vara realistisk och inte tro man blir miljonär men har det mer som en hobby då man tycker det är kul och intressant.

Använder nicehash då det är enkelt att sätta upp och samtidigt kan få utbetalt i BTC istället för att mina ETH tex och exchanga till BTC. Som jag förstod texten skulle man behöva skatta ifall man minar ETH sen växlar mot BTC.

Lycka till!