Bitcoins värde stiger

Varför har värdet på bitcoin stigit så fruktansvärt nu de senaste 2 månaderna?

kommer det gå ner igen?

Det finns nog några olika anledningar. Sedan WordPress meddelade att de accepterar Bitcoin har intresset ökat en hel del, jag kan se del bl.a. av besöksstatistiken här på bitcoin.se. BitPay har också sagt att de sedan WordPress-nyheten fått en stor ökning av kunder, så kanske är det helt enkelt så att Bitcoin börjar få lite fotfäste.

Med det sagt så måste man förstås vara medveten om att en del av ökningen kan vara ren spekulation. Bara sedan du skrev ditt inlägg har kursen sjunkit med 1-2 dollar.

Den som det visste… (skulle kunna tjäna en del pengar)

Jag tror på BTC! När man tänker på vilka produkter som större delen utav alla BTC finansierar, så vet man att folk knappast kommer handla mindre än vad som handlas idag.

Dock är det farligt nu när det blir teknikskifte. Från traditionella GPU:s osv. till ASIC- utrustning :smiling_imp: . Det kommer ju innebära att betydligt fler BTC kommer tillverkas. Dock kommer svårigheten i nätverket att öka (för den som är miner), för att förhindra inflation.

Bara för att förtydliga för de som kanske inte har koll på detta. Bitcoins kommer att “tillverkas” i något högre takt just under de perioder då ASICs kopplas in (eftersom block kommer att skapas något oftare än var tionde minut) men svårighetsgraden anpassas hela tiden och den totala mängden bitcoins kommer aldrig någonsin att överstiga 21 miljoner.

Så, DH, vad tror vi då om BTC:s utveckling de kommande månaderna? I skrivande stund är en BTC värd ca 195.9 Skr utifrån dollarkurs. Igår och i förrgår låg den inom spannet 180-190 kr. Vågar man investera i hopp om att det växer ännu mer?

Jag tänker både på att takten kommer öka lite smått med ASIC, men att nya marknader såsom gambling förmodligen kommer att ta till sig tekniken.

Bumpar tråd. BTC nu uppe på ca 234.4 kr. Vad händer och när spricker bubblan?

Jag vet inte säkert vad som händer, men en möjlig förklaring kan man se här:
blockchain.info/charts/my-walle … 0&address=
Kurvan visar hur många dagliga transaktioner som görs via blockchain.info’s egna wallet-tjänst.

Om det är en bubbla och i så fall, när den spricker har jag iiingen susning om.
Men om man tittar på den här kurvan så är jag inte helt övertygad om att det är en bubbla. Det kan ju även vara en uppgång skapad av ökad efterfrågan.

Kommer ihåg den bubblan ja.
Hade precis köpt mina första BTC’s 06/2011 då kurvan flög upp och ner samtidigt som MtGox blev hackat och jag var nära att förlora rubbet.

Har precis öppnat min “wallet” igen och kollar läget.

Kul att hitta en svensk BTC community här.

Känns som att det är en relativt stor ökning nu. Kan dock ha att göra med dels wallstreetnotisen i bitcoin magazine, alltså affären mellan mtgox och coinlab, samt att vissa handelssidor på senaste fått större utrymme i media. Jag känner mig optimistisk då BTC hela tiden bryter psykologiska gränser.

Det finns i alla fall betydligt mycket mer som motiverar ett värde på 30-40 dollar nu än under bubblan 2011 så man kan nog vara trygg i att vi slipper ett ras av motsvarande storlek. Med det sagt så har värdet ökat mycket kraftigt de senaste 2 månaderna och även om det funnits gott om positiva nyheter så är det svårt att se att det skulle ha stor betydelse.

Man ska nog hoppas att det lugnar ner sig lite nu för ett stort ras ger inte speciellt bra publicitet.

Nja, ett “stort” ras från 350 till 200 eller så är nog en av dem bästa sakerna som kan hända just nu. Det skulle bevisa att värdet på bitcoins inte är 100% artificiellt. Vidare skulle nyhetsartiklar om dess ras locka investerare som vill rida på nästa bubbla och all PR är bra PR ;D

Baam 304,4 kr! Helt otroligt vad det ökar på nu. :laughing:

Och nu närmar vi oss 600kr. Någon som vill spekulera i framtid för nöjes skull?

Jag gissar på en fortsatt ökning, mest för att jag ser ett fortsatt ökad mängd nyheter i respekterade media.

Det tror jag också.
Vi ska ha i åtanke att det totala värdet på hela valutan är ca 1 miljard dollar.
Det är en fis i rymden om man tittar på traditionella valutor.
Faktum är, att om bitcoin var ett företag så skulle det det behöva växa ca 50% innan det ens kommer in på Fortune 500-listans sistaplats (lista över Världens 500 högst värderade företag).

Men, för att jämföra med en annan, vanlig valuta så har bitcoin en lång väg att gå vad gäller acceptans.
Först när gemene man och vanliga företag accepterar bitcoin som betalngsmedel kommer det bli värt hur mycket som helst. Tills dess kommer jag fortsätta att tjata på min lokala Sibylla att de måste börja ta bitcoins som betalning.

Efter lite mer skummande av nyheter har jag nu uppdaterat min teori om värdet på framtida bitcoins. Den nya teorin är att om några dagar kommer valutan tappa värde från ~600kr till ~350kr för att sedan stiga därifrån en aningen långsammare takt.

Motiveringen är att det senate upphoppet sammanfaller väldigt väl med att bankerna på cypern har hållt stängt sedan den 15:e och att medborgarna inte kunnat komma åt sina pengar. När bankerna öppnar igen är det sannolikt att folk som köpte bitcoins kommer vilja sälja av dem igen för att få pengar att handla med.

Anledningen till att det inte kommer falla längre än till 350kr är för att om den gör det kommer jag seriöst fundera på att börja köpa upp dem >_<

En annan kul jämförelse är att hela bitcoinmarknaden är värd lika mycket som Madonnas förmögenhet.
Dvs, 1 miljard dollar.
Det finns potential att växa :slight_smile:

100$/btc idag. Vi har bara börjat :confused:

1 BTC kostar nu 1000 SEK :slight_smile: