Bitcoins i Malmö eller Lund?

Fantastiskt kul att läsa här på forumet om företag i Stockholm & Göteborg som börjar acceptera bitcoins som betalningsmedel.

Men min hemstad Malmö då? Någon som känner till något företag i Malmö eller Lund som accepterar bitcoins?

Min gissning är att framstegen i Stockholm & Göteborg beror på enstaka eldsjälar i det här forumet. Vad är er hemlighet? :wink:

Hemligheten är relativt enkel, prata om bitcoins i närhet till folk som äger sina egna verksamheter och gör dig själv kontaktbar här på forumet. Om det är lätt att få tag i någon man kan träffa över en lunch som man kan prata med och som kan hjälpa till med dem praktiska detaljerna så tar det bort väldigt många hinder längs vägen.

Vidare kan jag rekommendera att man har några pappersplånböcker från bitcoinpaperwallet.com eller liknande utskrivna som man kan demonstrera praktiskt och som ser professionella ut.

Tack för tipsen.

Nu är jag knappast eldsjälen som har tid eller ork att aktivt driva några projekt vid sidan att jobbet. Men om jag vill spendera mina BTC i min hemstad, så antar jag att någon måste vara först med att fråga om fiket eller skivhandlaren accepterar BTC, och vara beredd att förklara.

Med tanke på all IT-kompentens i Malmö/Lund känns det lite fånigt om vi skulle hamna på efterkälken :blush:

När jag köper något brukar jag fråga om de tar bitcoin, vilket de ju oftast inte gör. Pizzabagaren förstod inte min fråga, men ibland råkar man på försäljare som känner till vad det är. Då kan det vara en liten knuff som behövs för att de skall ta steget.

Många kanske inte vet vad det är, men efter att några kunder frågat efter det så kommer det också driva en del intresserade att undersöka. När jag berättade att det är i lägre avgifter än med kort så blev pizzabagaren intresserad och började ställa motfrågor. Infobladet som Roze tillverkat är utmärkt att ge till dem som visar intresse.

Om man får napp på någon som vill gå vidare men inte själv har möjligheten att hjälpa till, kanske någon här på forumet kan.

Det var ju ett lysande infoblad Roze knåpat ihop. Absolut något man borde skriva ut ett par exemplar av och alltid ha med sig i väskan.
Jag får väl erkänna att jag egentligen inte kan motivera särskilt väl varför en företagare skulle föredra att acceptera mina bitcoins framför mitt visa-kort eller cash. Att ha bra argument för att acceptera bitcoins innan man börjar försöka påverka sin omgivning är ju en grundförutsättning.

Eftersom ingen annan nappat på trådens huvudsakliga fråga; var kan jag spendera mina bitcoins i Malmö/Lund? får jag väl anta att jag lever i en vit fläck på bitcoin-kartan.

Låt mig hjälpa dig med några argument:

• Det är en liten risk för företagaren men en otroligt stor potentiell vinst, historiskt har bitcoin ökat i värde med ~1500% per år, 2013 ökade det med 60000%.
  • Det är helt kostnadsfritt att börja och kräver inga avtal eller speciell hårdvara.
    (i den enklaste formen behövs en webbläsare för att bekräfta transaktionen och en papperslapp med addressen.)
  • Det är lätt att skicka pengarna internationellt till familj och vänner utan avgifter och tar bara 15 minuter.
  • Transaktionsavgiften ligger hos kunden istället för hos säljaren.

Lite statistik:

• Cafét Bar Foxx i göteborg har på en månad tjänat ungefär ~9 000 kr på nya kunder som betalat med bitcoin.
  • Overstock.com tjänade 130 000 USD första dygnet på mestadels nya kunder som betalat med bitcoin
  • Det finns ungefär 2600 fysiska affärer som tar emot bitcoin, 11st i köpenhamn, 6st i göteborg. (se coinmap.org)

I dagsläget när det är så få som accepterar bitcoin är det även mycket sannolikt att reklamvärdet och den good-will företagaren får ifrån bitcoin-anhängare är ett mycket högre än kostnaderna för dem som handlar med bitcoin.

Nästa gång vi har loppis på Esplanaden i Lund tänker jag sätta upp en QR-kod och hoppas att någon vill använda sina bitcoins. Jag hör av mig när det är dags! Själv bor jag i Malmö och jag tror många med mig suktar efter att få använda bitcoins på riktigt. Skulle vara kul om något kafé eller restaurang hade visat framfötterna. Jag har själv aldrig frågat om någon accepterar bitcoin eftersom jag är världens sämsta på att förklara vad det är.
Edit: Kom på att jag försökte övertyga en släkting som handlar med bilar om att acceptera bitcoins. Tror likt föregående inlägg att den första bilhandlaren som säljer en bil för bitcoins skulle få väldigt mycket uppmärksamhet, likt företaget i Californien som sålde en Lamborghini för 200 btc.

[quote]
Lite statistik:

• Cafét Bar Foxx i göteborg har på en månad tjänat ungefär ~9 000 kr på nya kunder som betalat med bitcoin.
  • Overstock.com tjänade 130 000 USD första dygnet på mestadels nya kunder som betalat med bitcoin
  • Det finns ungefär 2600 fysiska affärer som tar emot bitcoin, 11st i köpenhamn, 6st i göteborg. (se coinmap.org)[/quote]

Roze, har du möjligtvis en länk till en sammanställning av fördelar med Bitcoins likt ovan, då hade man ju kunnat skicka den till företagare man känner. Hade varit grymt!

Jag skall kolla på det, tror det hade kunnat vara bra för mig också faktist :slight_smile:

Det är ju lysande! Jag har upptäckt att det är inga problem att prata bitcoins med teknikintresserade och datanördar… men när jag skall förklara för “vanligt folk” (ett benämning som jag egentligen inte gillar) så tar mina argument slut fort. :slight_smile:

Låter som en bra idé. Om jag har vägarna förbi, eller möjlighet att hälsa på, köper jag gärna en ensam bättre begagnad svart herrsocka :slight_smile: Bara för att cirkulera lite bitcoins i Skåne.

Enl. en nyhets-köttkonserv från btcx kan Totte & jag "äta en middag i Malmö på Thai Thai Restaurant, Södra förstadsgatan 91."
E-post-adressen på deras webbsida är död (Hallå personalen; Syntax error!) så jag har inte kunnat verifiera detta.
Thai Thai ligger inte jättelångt bort från min bostad, så om ingen annan på forumet hinner före kommer jag att testa i helgen.

Hej!
Finns det någon intresse av möte i Malmö av oss som är intresserade av Bitcoins?