Bitcoins blockkedja är full

Bitcoins blockkedja är full. Blocken är fyllda. Sprängfyllda.

Vilken avgift man betalar för en transaktion är nu avgörande för om den skall gå igenom eller inte inom rimlig tid.

Har nu helt gått över till att använda Electrum. Med Electrum går transaktionerna än så länge igenom,
men det är ju bara för att någon annan stackare inte får igenom sin transaktion.

De närmaste veckorna kommer bli avgörande för utvecklingen för kryptovalutorna.

Mitt tips är att INTE bara ha sina besparingar i bitcoin. Se till att växla medan tid är:

shapeshift.io

Litecoins blockkedja har gott om plats för dina transaktioner.

98 av de sista 100 blocken var över 998 kb:

reddit.com/r/btc/comments/4 … 998kb_who/

joj ä tot tot e fof u lol lol tot

Nu är bitcoins blockkedja full igen, 25 000 obekräftade transaktioner:

tradeblock.com/bitcoin/

Användarna undrar vad som händer med bitcoin:

i.imgur.com/gaHqKMH.gif

Men /r/bitcoin ger inga svar, utan skyller på transaktionsavgifter och ger andra svepskäl.

Det är 45 000 transaktioner som väntar i minnespoolen just nu.

tradeblock.com/bitcoin/

blockchain.info/en/unconfirmed-transactions

youtube.com/watch?v=qJh6EQ5gv7g

Skeppet på slutet är litecoin om någon undrade.

“Large queue for cheap <20 sat/byte txs, small queue for >=20 sat/byte txs. We’re doing fine.”

twitter.com/mmeijeri/status/743060121941610496

Antalet obekräftade transaktioner är inte en bra mätpunkt för huruvida systemet är obrukbart för betalningsändamål.

Intressant om transaktionsavgiften per byte går ned för de obekräftade transaktionerna,
men är inte det bara det som man kan förvänta sig?

När det är många transaktioner som inte bekräftas så kommer bara de med hög avgift att bekräftas.

Då kommer de transaktioner som ligger kvar vara de med låg avgift, och det man då kommer se
är att medeltransaktionsavgiften för de transaktioner som ligger kvar minskar.

Ja, det är förväntat. Det blir dock inte ett akut eller allvarligt problem (enligt vissa, mig inkluderad) innan avgiften på dem som inte kommer med inom några få block blir så hög att användare väljer att inte använda systemet.

Det kostar mellan 1% och 3% av ordervärdet att betala med VISA/Mastercard i en affär (som affärsinnehavaren tar ut genom att justera priser, då det betalas av mottageren snarare än avsändaren). Jag handlar sällan för mindre än 25kr, och oftast blir det en bra bit över 100kr/köp. Så länge avgiften är betydligt lägre med bitcoin tycker jag inte att det känns som ett problem.

Sist jag kollade, så betalade nästan hutlösa 1.50 SEK för att betala, vilket börjar närma sig gränsen. Men hade jag betalat 0.50 SEK hade jag kommit med bara ett block senare.

Jag hoppas att lösningarna för block propagering (thin block, condensed blocks och liknande) blir en verklighet snart så att dem miners som sitter på andra sidan av the great firewall of china väljer att gå med på en större blockstorlek. Vi behöver en större blockstorlek :slight_smile: