Bitcoinhandel och bankkonto?

Funderar på att satsa på handel med bitcoins, nu är frågan när jag kontaktar min bank så vägrar de, då har svårt med rapporteringsskyldigheten och lagen om penningtvätt. Så jag undrar om någon har råd hur man kan lösa det här? Jag behöver ha ett konto för att trada men har nu testat både SEB och Swedbank och båda vägrar?

Vad vill du göra? Skapa en trading-sida som gör det möjligt för andra att handla med bitcoins? eller vill du själv köpa och sälja bitcoins för privat bruk?

Du behöver inte kontakta bankerna, och det behövs heller inget konto på en bank för att handla.

Du behöver däremot en plånboksapplikation, rekommenderar electrum:

Bitcoin:
electrum.org

Litecoin:
electrum-ltc.org/

Enklast för att komma igång är safello, men där får du inte de bästa priserna:
safello.com/

När du provat en mindre summa och vet hur det fungerar rekommenderar jag en riktig handelsplats, förslagsvis kraken:
kraken.com/

Dit skickar du fiat med en vanlig utlandsbetalning som finns i din internetbank.

Och litecoin är ett hett tips. Snabba transaktioner med låga kostnader.

Avanza kanske också kan vara intressant, men då faller ju själva idén med bitcoin att kunna vara sin egen bank:

bitcoin.se/2015/05/19/sahar … pa-avanza/

Jag tänkte handla typ, swish mm. För det behöver jag ju ett konto? Och de banker jag varit i kontakt med, har varit allt annat än tillmötesgående.

hej!
Men strunt i vad bankerna säger.
jag skulle satsa på en exchange, t.ex kraken eller bitstamp eller liknande. De behöver kopia på pass etc för att göra det möjligt att flytta pengar. Detta är en hel del billigare än att köpa via swich etc.

Därefter loggar du in exchange-sidan. där brukar stå hur man sätter in pengar. t.ex vill bitstamp veta hur mycket pengar du tänkt skicka i förväg etc. Därefter när allt är färdigt skickar du bara dina pengar via swift precis som vilken annan utlandsbetalning. Banken behöver inte veta vem som äger kontot.

Nu har jag sett att vissa exchange tar visakort. det kanske är något att kolla upp?

/D

vad menar du föresten med ett “konto”. Man behöver ett vanligt bankkonto, lönekonto etc. Inget speciellt. Därefter behöver du som sagt ett konto på en exchange där du vill köpa dina bitcoins. Det finns vad jag vet inte speciella “bitcoin konton” på banker ännu.

Om man köper bitcoins på kraken, hamnar det på sitt konto på sidan då misstänker jag.
Min fråga är kan man skicka dom till min egna bitcoin wallet ifrån kraken?

ja, självklart kan du skicka dina bitcoins från kraken och alla andra exchange oxå för den delen till din plånbok.
Det är nästan en regel eftersom många exchanges har blivit hackade eller på andra sätt gått i kånken. Flytta valuta så snart som möjlight från din valda exchange till din egen wallet.

Jag har en vän som jobbade med sitt vanliga sparkonto, och vars konto nu stängts av, pga att det är handel av pengar och att pengar kommer in och går ut konstant, banken anser att de inte kan kontrollera om det handlar om pengatvätt eller ej.

Därför jag tänkte någon här vet hur man hittar en bank som inte har problem med det här…

vad jag förstått så är det finanasinspektionen som sätter reglerna för hur mycket pengar man kan flytta fram och tillbaka. Har för mig att det var ca 10.000:- / tillfälle och någon annan gräns /månad. Detta har kanske ändrats.
Syftet är att förhindra penningtvätt. Men om du vill köpa/sälja bitcoins behöver du inte göra det via din bank. Du gör det istället via din exchange. Säljer du bitcoins hamnar pengarna i form av USD eller eur på exchangen. därefter kan du växla tillbaka till någn annan valuta.

Om detta enbart är för privat syfte har jag svårt att förstå varför du vill flytta pengar mellan bankkontot och exchangen. Då förlorar man enbart på växlingsavgifter mm. Men såklart vill man någon gång byta tillbaka från bitcoins till riktiga pengar. Du får gärna förklara mer vad du tänkt dig.

Jo det är ju så att om jag vill folk ska kunna betala tex via swish så sker handeln på tex Localbitcoins, och då säljer du och köper via swish, och då hamnar pengarna på kontot. Så det sker utanför i form av pengar och innanför Localbitcoins i form av bitcoins. Därför det här problemet, där du måste ha ett konto hos någon bank och måste föra in och ut pengar konstant

Du köper och säljer bitcoin som ett företag om jag förstår dig rätt?

Registrera ett företag (t ex enskild firma) så ska det inte vara några som helst problem, finns ju andra företag som har liknande affärsidé.
Du får betala 30% vinstskatt, men slipper betala moms på eventuella inköp i företaget.

Tyvärr blev det ett problem för min vän som har HB hans konto stoppades och bankerna han varit i kontakt med menar de är emot handel med bitcoins ska visa dig vad min bank sedan 15 år sade till mig

Skaffa ett konto på en annan bank. Handelsbanken är den bank som är mest välvilliga till bitcoin enligt vad jag har hört.

Och undvik att ens nämna bitcoin för en bank. Är det en enskild firma kan du använda ett helt vanligt personkonto,
det finns inga som helst krav på att det ska vara ett företagskonto, även om bankerna vill få dig att tro att man behöver ett.

Öppna ett vanligt personkonto. Skulle någon fråga så driver du företag, och det kan de ju lätt kontrollera med skatteverket.

Inte helt orelaterat: forum.bitcoin.se/viewtopic.php?f=5&t=624&p=1219

(Jag försökte en gång i tiden ta reda på hur banker förhåller sig till bitcoin så att man kan göra ett bättre informerat val när man vill byta bank)

Bankerna kan normalt sett inte neka dig att öppna ett konto:

konsumenternas.se/spara/olik … till-konto

fi.se/sv/vara-register/sok-fffs/2001/20018/

blogg.avanza.se/hemberg/2015/08/ … bankkonto/

Kan säga att vi åkte 60 kilometer för att öppna ett konto på Sparbanken syd, som nekade min vän att öppna ett konto (han skulle inte få kort, swish eller nåt sådant) ENBART för hans UC visade att han hade haft anmärkning. Gammal kronfogode skuld för en bok han betalat något år sedan…jag har haft företag själv och aldrig hört talas om det här…blev helt paff…ändå hade de då i telefon sagt han kunde komma förbi och öppna konto och få swish mm

Detta är en av anledningarna till att ge sitt stöd till kryptovalutor, för att helt kunna slippa banker i framtiden.

Skulle gissa att om man inte har något konto alls i någon bank så vågar de inte neka att man öppnar ett konto
eftersom det skulle kunna bli tidningsrubriker som inte gagnar bankerna.
Men har man ett konto i någon annan bank så kan relativt riskfritt neka, de riskerar inga skriverier.

Har själv konto i tre banker, varav jag använder två aktivt. Den tredje banken kan kanske vara bra att ha någon gång i framtiden.

Det finns mindre banker ni kan prova, vet dock inte om alla har swish.

T ex:
icabanken.se/
coop.se/betalkort-och-bank/
jak.se/

Om det hade varit ett realistiskt alternativ idag så hade jag sagt upp mitt bankkonto helt, och inte skaffat ett nytt. Tyvärr fasar dem ju ut kontanter överallt och det kostar mer att skicka och hantera pengar när dem inte är på en bank.

Vem vet, dock, för om några år kanske kryptovalutorna är tillräckligt välintegrerade i marknaden att skulle kunna byta över och använda enbart sådana.