Bitcoin under 2017

Hur spår ni prisutvecklingen under 2017?

Vad tros kunna hända under det kommande året i Bitcoin värden, får vi kanske se SegWit aktiveras och en beta av Lightning network kanske?

Bitcoinkursen har under den senaste tiden stigit kraftigt på kort tid, så jag förväntar mig en rekyl nedåt kortsiktigt.
Men sedan kan kursen nog ligga kvar relativt högt.

Men andra kryptovalutor kommer nu försöka ta bitcoins plats, och pga bitcoins begränsade kapacitet kommer
det lyckas på sikt om inget fundamentalt ändras.

Det finns inget som kortsiktigt talar för en aktivering av SegWit för bitcoin.
Det behövs 95% grävarstöd, och sist jag kontrollerade låg det på 25% eller så.

Men håll ett öga på litecoin, det finns mycket som talar för att SegWit kommer aktiveras i litecoin.
En ny version av litecoin-servern kommer släppas inom de närmsta dagarna och den har stöd för SegWit:

litecointalk.io/t/development-u … 0-2016/489

För litecoin behövs det bara 75% grävarstöd.

Själv vill jag ha SegWit som hård förgrening istället för den nuvarande lösningen,
men så är iallafall läget just nu.

Jag tror att bitcoin kommer fortsätta att stiga pga krisen i kina som antagligen kommer fortsätta några veckor eller månader. Om kinesiska regeringen skulle t.ex stoppa uppköpandet av USD kommer nog bitcoin kursen rusa ännu mer.

Däremot tror jag nog inte heller på att blockstorleken eller lightning network kommer igång pga att alla verkar så sjukt irriterade på varandra så att de heldre sätter fälleben än hjälps åt, tyvär.

Under året som kommer ökar nog bitcoin i värde som ett värdepapper men som inte riktigt går att betala med. Det verkar finnas så många osäkerheter i världen just nu och bitcoin verkar änsålänge vara stabilt oavsätt om den fungerar som betalmedel eller inte. Kanske kommer vi se någon helt annan lösning på transaktionsproblemet som t.ex ytterligare en kryptovaluta som är knuten till bitcoin i pris men som har en mycket högre kapacitet av transaktioner.