Bitcoin tax -review-

Hej,

jag prövade just att få mina mtgox transaktioner, köp/sälj och withdraws från bitcoin.tax/mtgox

Det gick asbra, fick 15 tusen köp/säljordrar samt bitcointransaktioner inom ett par dagar. 30 USD kostar det. Kan va bra om ni ska deklarera bitcoins nu också :slight_smile:

Dags att deklarera bitcoin 2015:
blog.btcx.se/bitcoin-nytt/dags-a … a-bitcoin/

För er som använt bitcoin som en investering, och därmed handlat fram och tillbaka på växlingstjänster, med avsikt att göra vinst passar skatteverkets nuvarande uttalande bra.

För mig som använt bitcoin som ett betalmedel snarare än investering ringde jag skatteverket för att få förtydlingar om hur jag skall hantera alla min köp där jag inte har några kvitton eller liknande som grund och efter att jag blivit omkopplad ett antal gånger så fick jag prata med vad jag tror är en äldre herre (mycket trevlig) och han ansåg att så som jag använt mina bitcoin så kanske det bör hanteras annorluna och bad mig att skicka in ett yrkande med min deklaration så att dem kan se över och bestämma hur det skall vara.

I diskussionen som jag hade framgick det att jag delvis fått mina bitcoin från mining och när det visade sig vara oklart vad det är som faktiskt sker när man utför mining enligt skatteverket (deras syn var något i stil med att man räknade matteproblem och hade en slumpchans att vinna bitcoin som i ett lotteri) förtydligade jag snabbt hur processen ser ut för den som faktistk bedriver mining, dvs att man beställer in specialgjorda verktyg som man sedan förser med ström för att bekräfta transaktioner åt andra i nätverket och att man för detta får kompensation både i transaktionsavgifter och i form av nyuttsläppta bitcoin. Följfrågan blev genast om hårdvaran i fråga gick att använda till något annat och när jag förklarade att den inte kan användas till något annat och inte har något återförsäljningsvärde fick jag beskedet att min situation, så som jag beskrev den, inte passade in med skatteverkets uttalande och att jag skulle vara noga i mitt yrkande att beskriva i detalj hur jag har inskaffat, och använt, bitcoin så att dem har en möjlighet att omvärde sitt uttalande.

I värsta fall scenario skulle dem gå på nuvarande uttalande, men det finns många andra tänkbara scenarion min inkomstdeklaration kan falla under. Bland annat kan mitt använda likställas med rikskuponger, kontanter eller utländs valuta då dem använts som betalmedel och då kanske dem inte skall deklareras alls. I ett annat scenario kanske hårdvaran jag köpt skall räknas in i anskaffningskostnaden för dem bitcoins jag grävt upp, och i ett tredje fall kanske hårdvaran skall anses vara förbrukad/uttjänad och skrivas av som någon annan form av skatteavdrag.

Det hela är mycket otydligt och vi är fortfarande i en ung bransch som inte helt mognat ännu, det enda jag är säker på är att jag är otroligt glad över att med min lilla kunskap om vilka addresser som är mina egna och vilka addresser som är inkomst från mining kunna få fram en korrekt och detaljerad statistik över samtliga transaktioner och värderingar.

Ja jisses den här skatten är verkligen inte lätt att hantera!
Pratade med en kille som också varit i kontakt med skatteverket. Han köper och säljer genom localbitcoins. Där fick han som svar att är förtjänsten under 50 000 kr så behöver man inte deklarera alls.

Men om man mineat fram bitcoin utan att använda/sälja någon, skall man skatta då? Låter som givet att först när man säljer men ändå…

Om man mineat fram 5 bitcoin under 2013 (eller tidigare) och först använder/säljer 1 bitcoin under 2014, ska man då skatta för det? (dvs det behöver inte vara samma år man minear fram och säljer bitcoinen). Som med aktier helt enkelt, spelar ingen roll när man köper/införskaffar dem.

Spelar det någon roll när man köpt hårdvaran? Dvs köper jag hårdvaran under 2013 men minear fram bitcoin under 2014. Kan man då räkna in den i anskaffningskostnaden?

Korrekt, det kvarstår många frågetecken.

Intressant. Enligt andra uttalanden från skatteverket är den här typen av vinst obegränsat beskattningsbar och man skall betala in 30% av beloppet oberoende av storlek.

Nej, har du aldrig fått något värde i utbyte mot dina uppgrävda bitcoins så skall du inte skatta något alls.

Ja, enligt nuvarande gällande uttalande skall du räkna som att dina 5 bitcoin har ett anskaffningsvärde (A) på 0 SEK och när du sedan säljer 1 bitcoin för X SEK så skall du betala in skatt motsvarande 30%. Formel: (X - A) * 0.3

Helt korrekt enligt nuvarande uttalanden. Nästa år kanske vi får andra regler, men i år om man inte själv lämnar in ett yrkande för att hantera det annorlunda så är det det som gäller.

Med dagens gällande uttalande, nej. Om du skickar in ett yrkande där du förklarar din situation så kanske dem väljer att hantera det annorlunda och då kanske eller kanske inte det spelar någon roll när du köpte hårdvaran.

Nej, med dagens gällande uttalande får inte hårdvarans kostnad räknas in som anskaffningskostnad över huvud taget. Om du anser det är fel bör du skriva ett yrkande och lämna in det och övriga uppgifter tillsammans med din inkomstdeklaration.

Tack för svar!

Hej,
om anskaffningsvärdet inte är känt. Hur gör man då?
Aktier beskattas med en schablonregel men vet ej om detta även gäller Bitcoins.
mvh

Om du saknar data för anskaffningsvärdet och din bitcoins kommer ifrån köp och/byteshandel så skall du ta dagskurs från en valfri men inte alltför avvikande växlingssajt.

Om den kommer från mining är anskaffningskostnade 0kr. (Enligt 2014-2015 periods regler)

Ok. Det svåra är att jag fått dem som gåva, så ett datum/växelkurs blir svårt att få fram…

Om du fått dem som gåva så är anskaffningsvärdet 0, men jag är osäker på hur det skall hanteras och tror att det i ditt fall är bättre att du kontaktar skatteverket för en förtydling.

Mycket verkar handla om hur du använder dina BTC och skatteverkets första syn var att det var en investering/spekulation i värdehandlingar. Denna synen är för många felaktig och därför är det bra om dem som använder det annorlunda redogör för detta så att skatteverket kan uppdatera sina synsätt och regler därefter.

Kontaktar skatteverket och kollar.
Känns konstigt att anskaffningsvärdet räknas som 0 och att jag helt plötsligt måste skatta på hela försäljningen. Aktier som man inte kan finna anskaffningsvärde för räknar man ut med en schablonregel. Liknande regler antar jag finns för exempelvis konst och råvaror.

Det är rimligt att ditt anskaffningsvärde är 0 (du betalade aldrig något eller gav något i utbyte), men det är osäkert på om du skall skatta över huvud tagit i och med att det var en gåva och inte en spekulation. Skatteverket bör veta bäst men det ligger väldigt mycket i en gråzon i dagsläget.

Jag är nu i slutskedet för att bli klar med mina inkomstdeklaration och kommer skriva ett inlägg när beslutet är taget som förtydligar reglerna som gäller för mina fall.