Bitcoin som investering

Ser att många trådar berör handel med Bitcoins. Då värdet på BTC varierar kraftigt, just nu klart stigande, är det i mina ögon vanskligt att köpa produkter för den ( i den mån det nu går). Eftersom volymen på BTC kommer att begränsas till 21 miljoner samtidigt som användandet nu börjar bli mainstream kommer växlingskursen BTC-dollar troligen att skjuta i höjden. Bästa investeringen bör då vara att hamstra BTC snarare än att spendera.

Om ingen någonsin spenderar några bitcoins kommer heller inte bitcoinsekonomin att utvecklas och då blir den tveksamt om bitcoin ska värderas så högt som det görs för tillfället.

Själv har jag gått in för att vid varje månadsskifte köpa lika många bitcoins som jag spenderade den gångna månaden gånger två.

En form av pensionssparande :slight_smile:

Humble Bundle. Pay What You Want, DRM free, Cross Platform and Helps Charity :smiley:

Så har jag köpt mina Steam linux spel.(och icke-Steam spel samt Android spel som t.ex Plants vs Zombies :slight_smile:)

Bor du i Göteborg kan du åka taxi med Bitcoins och bor du nära Umeå(eller passerar) går det att köpa Getost med Bitcoin.

Södertälje: Byggservice för Bitcoin? Det var nåt nytt som jag just hittade på coinmap.
Stockholm: Jag har ingen bil men har ni en så kanske ni kan göra nåt med energa.se lite öster om Tumba.

Många köper ju silver eller guldmynt som en form av investering om man tror på stigande guld och silverpris. Men det finns ju ingenstans man kan handla för dessa mynt. För något år sedan trodde jag inte att det skulle bli något av Bitcoin, men nu har jag ändrat uppfattning. Värdet av Bitcoin kommer troligen att flerfaldigas från nuvarande nivåer. Skulle inte förvåna mig om den står i 1000$ vid nyår. :wink:

Problemet med just BTC just nu är att folk ser det som en investering och använder det mer som aktier än som valuta. Om alla skulle göra så skulle priset aldrig stiga.

Instämmer, detta är ett problem.

Om bitcoins endast används till att köpa varor och tjänster så kommer värdet att öka. Tag extremfallet att det hela slutar med att ALLA använder bitcoin. Då måste ju alla människor växla sina fiatvalutor till bitcoin, och kanske får sin lön i bitcoin. En del av dessa pengar sparar men för senare behov, och en del använder man direkt. Mängden bitcoins i cirkulation måste då antingen öka, eller så måste värdet öka. Eftersom totalantalet är begränsat, så måste värdet öka.

Jämför med svenska kronan. Vid tillväxt (eller inflation) så ökar penningmängden på marknaden, för att motsvara tillväxten. Men i fallet med fiatvalutor så trycker man nya, så att värdet på dem aldrig ökar.

Nja, jag ser inget problem här om jag skall vara helt ärlig. Alla investeringar som ökar i värde kommer att lösas in på ett eller annat sätt. Det riktiga “problemet” är att det än så länge fortfarande är aningen svårt att lösa in det ökade värdet i form av tjänster eller varor.

Inte helt säker på om jag ser det som ett problem heller, om jag skall vara helt ärlig. Detta är en mognadsprocess, det tar tid och allteftersom marknaden expanderar så får vi en starkare och bättre grund för att värdera valutan högre. Allteftersom vi värderar valutan högre ökar värdet av att expandera marknaden. Ge det tid och det kommer lösa sig självt.

Nja, jag ser inget problem här om jag skall vara helt ärlig. Alla investeringar som ökar i värde kommer att lösas in på ett eller annat sätt. Det riktiga “problemet” är att det än så länge fortfarande är aningen svårt att lösa in det ökade värdet i form av tjänster eller varor.

Inte helt säker på om jag ser det som ett problem heller, om jag skall vara helt ärlig. Detta är en mognadsprocess, det tar tid och allteftersom marknaden expanderar så får vi en starkare och bättre grund för att värdera valutan högre. Allteftersom vi värderar valutan högre ökar värdet av att expandera marknaden. Ge det tid och det kommer lösa sig självt.[/quote]

Tänkte mer på att BTC’n måste komma i rullning. Om alla bara sitter o klämmer på pengarna utan att konsumera så har jag svårt att se att värdet ökar.

Pengarna kommer i rullning när marknaden mognat tillräckligt, något som bara skulle hända om folk satt och höll på pengarna. Det är simpelt nog så att handelsmän inte accepterar valutor om det inte finns personer som har dem. Först kommer teknikerna, därefter spekulanterna, därefter enthusiasterna, därefter handelsmännen, därefter folket.

Så vi befinner oss just nu i ett mellanting mellan enthusiaster och handelsmän.

Om värdet av BTC fluktuerar mycket jämfört med fiatvalutor så vill få använda BTC att handla med. Om värdet på BTC varierar ±10% på en dag måste man ju ändra alla priser i BTC upp och ner flera gånger om dagen. För att handla med en valuta måste den vara stabil säg ±5% per år. Detta kommer aldrig att inträffa för BTC.
mvh
Coinless

Det finns gott om tekniska lösningar som gör kostnaden att ändra BTC prissätningar dynamisk blir nästan noll. Se både bitpay, coinbase och btcx, dem erbuder alla lösningar där du kan prissätta dina varor/tjänster i en annan valuta och låta dem som vill betala i BTC få ett pris dynamiskt uträknat i samband med köp.

Bitcoin kommer definitivt att minska sin fluktation dramatiskt, inom några få år dessutom. Så fort marknaden har växt ikapp (läs: mognat) och bitcoin blivit omvärderad efter rådande marknadsförhållande så löser sig det problemet av sig självt.

Om man är en handlare och köper och säljer varor i en blandning av BTC och fiatvalutor så blir det problem om de varierar för mycket och snabbt mot varandra. Se bara på den svenska exportindustrin som har utgifter i en valuta säg SEK och inkomster i säg USD. Ekonomerna blir hispiga om valutorna ändrar sig gentemot varandra under året. De valutasäkrar genom olika bankarrangemang på längre sikt för att kunna ha den valutastabilitet som krävs för företag.

I länder som haft valutor med stor inflation gällde det att spendera alla sina pengar mot varor direkt på avlöningsdagen då priserna höjdes för var dag. I Japan där man har deflation vill befolkningen inte spenderar sina pengar utan sätter dem hellre på bankkontot för att de skall öka i värde.

BTC volymen kommer ju i framtiden (inom ett par år) att nå sin maxvolym på 21 miljoner. Om sedan populariteten för BTC ökar kommer värdet att öka över tiden dvs deflation. De som har BTC vill då hålla på dem och de som behöver BTC för att handla värderar då upp BTC ytterligare. Värdet på BTC kommer att bli väldigt varierande men ökande på längre sikt. Detta gör att BTC kommer att bli mindre populärt att handla med, men kanske det stabiliseras så småningom…
mvh
Coinless

I mitt första inlägg i denna tråd 16 nov stod BTC i ca $420. Jag förutspådde att den kunde stå i $1000 dollar vid årsskiftet fast redan den 29 nov alltså efter 13 dagar hade den nått $1230 dvs nästan trefaldigats. Jag reviderar nu min uppfattning och säger att BTC kommer att stå i minst $2000 till årsskiftet och minst $20000 om ett år.

Om ni också tror på detta scenario kommer ni då att spendera era BTC eller är det hamstring som gäller?
mvh
Coinless

Det scenariot är aningen för optimistiskt för min smak, men även under dem omständigheterna skulle jag fortsätta spendera delar av mina bitcoins till dem saker jag brukar göra. Det finns alltid en risk att priset går ner, därför är all konsumption ett sätt att skydda min investering.

Du jämför en marknad som är mycket trög (bankdagar, internationalitet, etc) mot en marknad som är direktverkande. Att ta emot betalning i bitcoin och använda en tjänst för att få växlingen skedd med garanti på det pris om angivit för sin tjänst eller vara är helt opåverkad av prisändringar på valutan eftersom du aldrig utför någon valutaspekulation. Spekulationen utförs istället av den part som erbjuder dig tjänsten.

Du jämför en marknad som är mycket trög (bankdagar, internationalitet, etc) mot en marknad som är direktverkande. Att ta emot betalning i bitcoin och använda en tjänst för att få växlingen skedd med garanti på det pris om angivit för sin tjänst eller vara är helt opåverkad av prisändringar på valutan eftersom du aldrig utför någon valutaspekulation. Spekulationen utförs istället av den part som erbjuder dig tjänsten.[/quote]

De flesta marknader är tröga. Som företagare gör du en budget över det kommande året. Du köper in varor som kanske skall säljas om 3-6 månader med 15% påslag plus moms. Reklambladet med tryckta priser inför julhelgen tas fram i oktober.
BTC har problem med tröga marknader.
mvh
Coinless

Du har rätt i att folk sparar vid deflation. Frågan är om det är bättre eller sämre om pengarna ständigt minskar i värde så att folk känner sig tvingade att köpa saker de inte behöver.

Om du med “ett par år” menar ca 130 så har du rätt :slight_smile:

Ja, så länge vill vi inte vänta innan vi vet hur det går. Priset på bitcoin beror på balansen mellan tillgång och efterfrågan. Man kan då tycka att priset kan påverkas nedåt på grund av att det tillverkas fler bitcoins under lång tid framöver (och uppåt av expanderande användning). Men så är det inte, eftersom vi vet redan nu hur tillgången kommer att ändras. Efterfrågan är hopplöst svår att uppskatta, men tillgången går att räkna på exakt i förväg.

Värdet på bitcoins kommer alltså inte ändras av att det skapas fler. Det så klart, man kan ju felaktigt göra bedömningen att det inte kommer att skapas fler, och sätta ett pris utifrån det. Speciellt som det är många amatörer inblandade, men proffs har rätt bra koll på sådan utveckling.