Bitcoin på sveriges radio

Jesper Stage, professor i nationalekonomi vid Mittuniversitetet blir intervjuad ang. bitcoin här:
sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5662828

Många rena felaktigheter kommer upp i intervjuen, här är några:

Här liknar han “stiftelsen” (jag antar att han menar “Bitcoin Foundation”) med en centralbank. Hur många bitcoin som ges ut anges i källkoden för >50% av de klienter som jobbar med bitcoin mining. Bitcoin foundation har förvisso en hel del att säga till om källkoden för bitcoin-qt, men fler och fler alternativa klienter dyker upp som stiftelsen inte har någon kontroll över. Så att säga att bitcoin foundation kontrollerar hur många bitcoins som ges ut är felaktigt.

Vad menar han med “bevakar”?
Menar han att de “bekräftar” transaktionerna har han fel, det sköter bitcoinnätverket av sig självt.
Om bitcoin foundation skulle försvinna idag, så skulle bitcoin-nätverket fortsätta att fungera precis som vanligt.

Ööööhhh… molnet? Som datornörd får jag rysningar när någon jämför molnet, som i högsta grad är centraliserat med bitcoin, som är ett distribuerat nätverk av noder.
Och informationen krypteras inte heller, vem som helst kan läsa samtliga transaktioner som någonsin gjorts. Om något var krypterat så är det per definition oläsbart om du inte lyckas knäcka krypteringen. Så är inte fallet här.
Känslan i det här uttalandet är att reportern/professorn gjort ett “modermodem”, dvs, slängt inte diverse flashiga it-ord för att det verkar passande, trots att de är helt felaktiga.

Tråkigt att de inte gör lite mer research. Jag ska skriva ett inlägg i bloggen som förtydligar lite av missförstånden i den senaste tidens artiklar. Hinner dock inte idag tyvärr.

Har du någon nedladdningsbar fil? Jag kunde inte hitta nån. De kräver flash och jag vill inte använda det, skickade också en förfrågan till dem.’

Varför kallar du dig själv för datanörd? Datageek är den rätta benämningen, så vitt jag vet. Nördar är väl såna som är kunniga i lite allt möjligt, du klassar väl dig inte som sån?

Förresten Jesper professorn kan väl knappast förstå sig på en valuta som baseras i kryptografi om han inte har arbetat med datavetenskapare/kryptografi-vetenskapare? Jag är rätt säker på att om vi frågar Jesper vad assymetrisk kryptografi är så blir troligen svaret: “Det ligger nånstans i molnet”. Varning: Fråga inte Jesper vad internet är eller hur det fungerar. Ni kommer bli paralyserade av svaret!(hint:FB)

Jag skulle tippa på projektion. Egentligen så kanske han är uppe bland molnen (Jesper in the sky with diamonds?), men istället för att erkänna det så säger han att allt annat är det.

:O)

Hittade ljudfilen:
lyssnaigen.sr.se/Isidor/EREG/sr_vasternorrland/2013/10/41_sa_funkar_bitcoin_det_a_25b8314_a96.m4a

Det är lite plågsamt att lyssna på :wink:

Vetandets Värld handlade idag om Bitcoin :slight_smile:

[quote]
Den digitala valutan bitcoin utmanar de traditionella pengarna som regleras av stater världen över. Bitcoinvalutan har minskat i värde rejält på senare tid, och samtidigt som den förbjudits i vissa länder har det blivit allt tystare kring bitcoin i medierna.
Sändes kl 12:10

Trots att värdet minskar är det här bara början på de digitala valutornas utveckling, menar många forskare. Troligen kommer bitcoinsystemet utvecklas till något bortom en vanlig valuta. I dagens Vetandets värld tar vi reda på bakgrund, nuläge och framtid för den digitala valutan.

Mats Henricson, programmerare och ordförande i svenska bitcoinföreningen berättar hur bitcoinnätverket startade.

Robin Teigland, bitcoinforskare och docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, berättar hur självorganiserande grupper, så kallade nätverk, skapar allt fler valutor på nätet.

Anders Ögren, finanshistoriker och docent i ekonomisk historia vid Lunds universitet tycker inte att man kalla bitcoin för riktiga pengar ännu, eftersom det inte går att få lön eller betala skatt med valutan.

Jonathan Jogenfors, forskar om säkerheten kring bitcoin vid Institutionen för systemteknik vid Linköpings universitet. Han menar att det är vanlig klassisk datorsäkerhet som brister, inte själva bitcoinsystemet.

Frank Schuil, chef för Bitcoinföretaget Safello, visar upp Sveriges enda bitcoinautomat. Nanok Bie, kommunikationsansvarig på bitcoinföretaget KNC Miner, berättar hur bitcoin skapas med hjälp av företagets snabba datorer.[/quote]