Bitcoin osäker valuta

Provade Bitcoin Wallet av Blockchain Luxembourg S.A. Plötsligt kunde jag inte logga in. Fel pin och lösenordet funkade inte heller. Provade sedan deras sajt och det visade sig att jag hade hamnat i serverns FW block. Därför funkade inte autentisering av lösenord mot deras server. Efter kontakt med support togs den bort och nu kan jag logga in. De svarade mig: “We would recommend sending fewer requests to prevent this inconvenience in the future”. Idiotiskt uttalande. Inte speciellt tryggt och förtroendeingivande upplägg, att appen måste ut på nätet för att kunna verifiera lösenord och att ens ip kan blockas.

Finns det någon app som körs lokalt, inte är beroende av extern server? Kan man komma åt sina bitcoin i alla fall med hjälp av filhanterare eller på något annat sätt? Om inte är detta en stor svaghet i att använda bitcoin. Man måste kunna lita på den.

Hittade svaret. Appen Bitcoin som jag antar är “originalet”.

För att få ett bättre svar kan det vara en idé att ange vilken plattform du använder.

Om det är en mobiltelefon med android eller ios, så rekommenderar jag starkt appen Copay. (copay.io/)

Fördelen med bitcoin är att man kan vara sin egen bank, och inte behöver lita på en tredje part.
För att kunna göra det ska man själv hantera/lagra sina privata nycklar.

Men det finns företag som lagrar dina privata nycklar åt dig istället då de hanterar dina pengar.
Jag gissar att det är så “Blockchain wallet” fungerar, även om jag inte provat själv.

Gör man så förlorar man många av fördelarna med bitcoin, och du utsätter dig för stor risk.
Bitcoin är inte reglerat, så om man överlåter hanteringen av sina konton till en tredje part
riskerar man att förlora pengar om företaget sysslar med oegentligheter eller drabbas av dataintrång.

Lämna aldrig ut dina privata nycklar till tredje part.
Det behövs inte, och det är en av bitcoins styrkor.

Det finns många plånböcker som körs lokalt, inte behöver lita på någon centraliserad extern server.
Använd en sådan, då behövs ingen inloggning.

Om du behöver logga in för att komma åt dina bitcoin så har du problem.

Var din egen bank.