Bitcoin misslyckas som elektroniska kontanter

Bitcoin skulle bli ett “Electronic Cash System”, enligt Satoshis dokument:
bitcoin.org/bitcoin.pdf

Detta håller på att misslyckas:
twitter.com/koeppelmann/status/ … 8654575620

Det börjar bli lite jobbigt, även för mig nu. Copay föreslår 3.84 SEK i avgift och även om det är mycket lite i förhållande till mina genomsnittliga köp, och troligen ganska nära vad andra betalförmedlare får ut i slutändan, så ställer det tilll problem när man vill göra mycket små köp, och riktigt många.

Under året som gått nu har jag oftast hamnat under 1.50 SEK, och det har känts helt OK givet omständigheterna, men nu är det på tiden att vi får en lösning på plats för blockstorleken. Min gissning dock, är att tiden för “99.999% garanterat fungerande + konsensus + minst ett år av testnet + whatnot” är över, och att det är dags att simpelt nog välja mellan valen som finns.

Core SegWit som softfork, eller Bitcoin Unlimited, verkar vara dem två valen som är realistiska. Jag gillar ingetdera då både komplicerar till saker och vill putta in andra agendor än bara en blockstorleksändringn, men det är inte jag som bestämmer i slutändan…

… vilket är bra, för jag vill inte ha ansvaret och behöva stå för något av dem valen när den andra sidan blir arg :smiley: