Bitcoin, Inkomstdeklaration

Jag har under dem senaste två åren använt bitcoin som ett betalmedel, deltagit i bekräftelser av transaktioner i nätverket och spekulerat i liten utsträckning.

Jag beslutade mig inför inkomsdeklarationen för 2014 att kontakta skatteverket och lägga alla korten på bordet och låta dem ta ett beslut i hur det skall hanteras, och har därefter arbetat till och från i över ett halvår med att få tag i all information och sammanställa den enligt skatteverkets önskemål.

Vad jag har lärt mig i processen är vad jag skriver här för att dela med mig av, och kommer att delas upp i två delar: Inkomst av hobbyverksamhet (mining), inkomst av kapital i form av övriga tillgångar (spekulation/konsumption).

Kort och gott för den som använder bitcoin:

1. om du gör en stor (>50 000 SEK) vinst på spekulation - redovisa din vinst på blankett K4 under övriga tillgånger och betala in skatt för vinsten.
  2. om du gör en vinst på mining - redovisa den på blankett T2 för hobbyverksamhet.
  3. är du osäker - kontakta skatteverket och, om möjligt, åk in och träffa din handläggare.

Mer utförligt för den som använder bitcoin:

1. Mining: Inkomst av hobbyverksamhet

Om man som privatperson, på sin egen fritid för privat bruk väljer att delta i bekräftandet av transaktioner på bitcoin nätverket och därmed får bitcoin som belöning för det arbetet så klassa den inkomsten som inkomst av hobbyverksamhet. Storleken på inkomsten bestäms efter en rimligt dagskurs för den dag då man mottagit belöningen och mäts i svenska kronor. Tanken bakom detta är att man fått en tillgång med motsvarande värde och om man väljer att ha kvar den så är det att likställa med att köpa loss den av sig själv för det värdet och sedan spekulera med kapital.

Om man har haft utgifter och kostnader i samband med hobbyverksamheten så är dessa avdragsgilla mot den imkost som hobbyverksamheten givit under förutsättning att de tjänster, varor eller arbeten som utgifterna hänvisar till inte kunnat brukas för något annat syfte i ens egna privatliv.

1. Konsumption/Spekulation: Inkomst av kapital

Om man som privatperson innehar bitcoin och värdet på ens innehav ändras så att man gör en netto-vinst på 50 000 SEK eller mer, så skall man skatta på den vinsten och det skall deklareras. Om man gör en förlust är den icke-avdragsgill och skall inte rapporteras.

Detta skiljer sig markant ifrån vad majoriteten av dem jag pratat med först uppfattat efter att dem läst skatteverkets uttalanden men efter noggran genomgång så står det inte i det uttalandet vi har vad det är som gäller för en privatperson som hanterar bitcoin för privata ändamål, utan all förklaring och räkneexempel avser näringsverksamhet. Om man sedan följer resonemangen bakåt till lagstiftningen hittar man en klausul om personliga tillgångar och det är där reglerna för privat hantering av bitcoin ligger.

Min slutsats jag kan dra av hela erfarenheten är att bitcoin inte skall, vare sig som betalmedel, investering eller hobby, hanteras särskiljt utan istället skall följa dem vanliga reglerna som finns och att dessa är oväntat positiva: Ingen skyldighet att deklarera varje enskilt köp av en kopp kaffe, ingen skyldighet att skatta på hela värdet av innehavet oberoende på kostnader att inskaffa det och inga monsterstora oväntad skatter eller avgifter.

Tack för information!

Låter toppen med mindre byråkrati, speciellt för små transaktioner.

Vet du om Skatteverket kommer att uppdatera även sin hemsida gällande riktlinjer för bitcoin? För den som jag hittade
skatteverket.se/privat/skatt … 11b60.html
talar fortfarande om att alla transaktioner är föremål för reavinstbeskattning.

En annan lustig grej jag hittade på deras hemsida när jag sökte på bitcoin var de yttrat sig om att bitcoin även borde tas med i kontanthandelsförbudet.
skatteverket.se/omoss/omskat … 94ef3.html

Jag är i kontakt med dem för att diskutera förtydlingar, men läser du riktigt noggrant i nuvarande utgåva kommer du hitta att reglerna dem uttalat sig om bara gäller för icke-personliga tillgångar. Se uttalandet i sin helhet i den bifogade PDF filen.
skv_uttalande.pdf.zip (129 KB)

Om man nu tjänade upp till 3k kr om månaden genom att sälja grafisk design på olika forums/communities och fått betalningar i Bitcoins, hur skulle nu jag betala skatt? För att fördjupa lite:
Jag säljer mina bitcoins och får pengarna överförda via Swish och eftersom jag själv inte skapar annons för att sälja dem, jag säljer dem till redan existerade köpare och därmed går back ca 200kr per 1 bitcoin. Om man har gjort detta i ca 10 månader och inte betalat skatt för att jag inte visste hur (visste inte ens man skulle betala skatt för bitcoins), hur blir det då? Jag är nu lite oroad för att kontakta dem själv och berätta om min situation…

Det du gör, om det inte görs som en näringsverksamhet, är en hobby. Inkomst av hobby skall deklareras på inskomstdeklarationen och du betalar skatt på den netto-vinst du gjort på din hobby.

Hur du får betalt är egentligen inte relevant, och ditt fall är egentligen inte speciellt. Du har en hobby och om den råkar generera vinst så vill skatteverket att du skall rapportera in detta.

Skall vi vara noggranna så sker ditt scenario i två steg, i första steget utför du en hobby-syssla och får ersättning för din arbetsinsats till ett värde mätt i svenska kronor men betalat i bitcoin. (alternativt kan du välja att se det som att du köpt bitcoin, och betalat med en arbetsinsats värderad i svenska kronor.) Därefter har du spekulerat i en värdehandling (bitcoin) som du enligt informationen ovan gått back på, varpå du inte behöver redovisa den på deklarationen.

Hoppas det förtydligar ditt fall lite. :slight_smile:

Det du gör, om det inte görs som en näringsverksamhet, är en hobby. Inkomst av hobby skall deklareras på inskomstdeklarationen och du betalar skatt på den netto-vinst du gjort på din hobby.

Hur du får betalt är egentligen inte relevant, och ditt fall är egentligen inte speciellt. Du har en hobby och om den råkar generera vinst så vill skatteverket att du skall rapportera in detta.

Skall vi vara noggranna så sker ditt scenario i två steg, i första steget utför du en hobby-syssla och får ersättning för din arbetsinsats till ett värde mätt i svenska kronor men betalat i bitcoin. (alternativt kan du välja att se det som att du köpt bitcoin, och betalat med en arbetsinsats värderad i svenska kronor.) Därefter har du spekulerat i en värdehandling (bitcoin) som du enligt informationen ovan gått back på, varpå du inte behöver redovisa den på deklarationen.

Hoppas det förtydligar ditt fall lite. :slight_smile:[/quote]

Tack för ditt snabba svar! Om jag förstod nu rätt så behöver jag inte oroa mig så mycket :smiley:

Enligt informationen du angivit borde du redovisa, som mest, en inkomst av hobby motsvarande 3000kr * 10 månader = 30 000kr. Det förutsatt att du inte haft några utgifter alls för att genomföra hobbyn och att alla 10 månaderna infaller under samma skatteår. Jag är inte helt säker på alla reglerna kring inkomst av hobby men absoluta värsta-fall scenariot som jag kan se skulle vara att du får skatta ~33% på dem 30 000kr, vilket då är ~10 000kr.

I verkligheten antar jag att du har haft en del utgifter i samband med hobbyn som krävdes för att kunna genomföra den, och hur stor skatten blir beror antagligen på din övriga inkomster. Vill du vara helt säker borde du kontakta skatteverket och be om hjälp med att reda ut situationen.

Hela argumentationen bygger på att du gått nettovinst på din hobby dock.

Notera gärna att jag inte är vare sig jurist eller skatteexpert, utan bara redogör för hur mitt användande av bitcoin och min hobby (mining) hanteras, och applicerar dem slutsatser som gäller för mig på ditt fall i den mån det är likt. (ie, min mining är en hobby som ger betalt i bitcoin, precis som din)

Enligt informationen du angivit borde du redovisa, som mest, en inkomst av hobby motsvarande 3000kr * 10 månader = 30 000kr. Det förutsatt att du inte haft några utgifter alls för att genomföra hobbyn och att alla 10 månaderna infaller under samma skatteår. Jag är inte helt säker på alla reglerna kring inkomst av hobby men absoluta värsta-fall scenariot som jag kan se skulle vara att du får skatta ~33% på dem 30 000kr, vilket då är ~10 000kr.

I verkligheten antar jag att du har haft en del utgifter i samband med hobbyn som krävdes för att kunna genomföra den, och hur stor skatten blir beror antagligen på din övriga inkomster. Vill du vara helt säker borde du kontakta skatteverket och be om hjälp med att reda ut situationen.

Hela argumentationen bygger på att du gått nettovinst på din hobby dock.

Notera gärna att jag inte är vare sig jurist eller skatteexpert, utan bara redogör för hur mitt användande av bitcoin och min hobby (mining) hanteras, och applicerar dem slutsatser som gäller för mig på ditt fall i den mån det är likt. (ie, min mining är en hobby som ger betalt i bitcoin, precis som din)[/quote]

Ajjdå, nu har ju man hamnat i riktigt trubbel här… Jag har inga andra inkomster förutom min studiebidrag på 1050kr eftersom jag är studerande på heltid (sista året på gymnasiet). Läste nyss på Skatteverkets hemsida om att en hobby är inte en hobby om det är en huvudsaklig inkomst. Tack för all information, du var väldigt hjälpsam!

Jag tror inte att du behöver vara orolig om detta är din enda inkomst, för om så är fallet så är din skattesats (den procent av din inkomst som skall användas vid beräkning av slutgiltig skatt) mycket låg. Nu vet jag inte vart du bor, eller om du är medlem i svenska kyrkan eller inte, men som exempel kan jag ta mina uppgifter:

Jag bor i göteborg och är inte med i svenska kyrkan. Jag skall därmed betala skatt enligt skattetabell 32 (skatteverket.se/download/18. … bell32.pdf). Om min enda inkomst hade varit 3000kr per månad skulle jag som är född efter 1950 betala in 225kr/mån i preliminär skatt.

Totalt skulle min skatt då bli 2250kr på dem tio månaderna, vilket i och för sig är mer än dem 0kr du förväntat dig, men inte är någon gigantisk summa. Vidare kan det vara så att det kan finnas ett minimi-krav, och eventuellt avdrag om du för tillfället lever på studiemedel etc.

Detta är dock fortfarande på premissen att dem 3000kr du talat om är en netto-vinst och att du inte haft några andra utgifter i samband med hobbyn.

Min rekommendation fortsätter att vara att kontakta och prata med skatteverket direkt, dem har svaren och även om det innebär att du blir betalningsskyldig för en liten del, så borde det inte förstöra ditt liv och du lär dig mer om hur det land du bor i fungerar.

För att hitta en skattetabell som gäller för dig: skatteverket.se/privat/skatt … 05221.html
För att läsa skattetabeller: skatteverket.se/privat/skatt … e86ee.html

Tack för all information, jag skall ner på Skatteverket och få detta sorterat.