bitcoin halvering fest i göteborg?

Hej på er
Ska någon ha bitcoin halvering fest i göteborg?

Jag skall nog mest sitta hemma och mysa med popcorn och följa marknadsutvecklingen :slight_smile:

Kanske bjuder in några vänner att hålla mig sällskap, kanske t.o.m. bygger ett familijespel eller nåt som använder bitcoins pris som ett spelelement i realtid :slight_smile:

Här kan man se när det är dags:

bitcoinblockhalf.com/
thehalvening.com/
bitcoinclock.com/

Är nu mindre än ett dygn kvar innan blockbelöningen minskar från 25 till 12,5 bitcoin per block.

12,5 bitcoin mindre per block innebär ca 1800 bitcoins mindre per dygn.
Det finns nästan 16 000 000 bitcoins, så 1800 av 16 000 000 blir ca 0,01% per dygn.
Varje dygn kommer det skapas 0.01% mindre jämfört med det totala antalet bitcoin.

Det är en ganska liten del, vi får se vilken effekt det får på priset.

Ingen uppgång av bitcoinpriset i sikte ännu, men det finns en fördröjning för försäljningen av bitcoin.
De flesta bitcoin som finns till försäljning nu på bitcoinbörserna grävdes fram innan halveringen.

Närmsta veckorna blir intressanta, men jag gissar att prisökningen i maj/juni var till viss del en halveringseffekt.

Nu faller priset på bitcoin sakta.

Ingen vidare fart efter halveringen, men med fulla block så är det väl bara förväntat resultat.

En månad har gått sedan halveringen, men ingen prisökning

Bitcoinpriset har SJUNKIT sedan halveringen:
blockchain.info/charts/market-price

Bitcoin har slutat växa, och med det även prisökningar.

Kör litecoin istället, där finns gott om kapacitet och stort utrymme för prisökningar:
litecoin.org/

Senast tog det upp emot 3 månader innan något hände.

Supply shock.

I vanlig ordning sprider btc FUD. Bitcoins pris går upp och ner hela tiden och det är inte första gången han påstår att Bitcoin inte kan växa längre. Se bara här: viewtopic.php?f=7&t=959&p=2733#p2733

Vid det tillfället föll Bitcoin från ~430 till ~360 enligt Bitstamp. Det föll knappast lodrätt från den tidpunkten (15 Januari) till idag.

En video som passar bra här: youtube.com/watch?v=XbZ8zDpX2Mg

De närmaste månaderna kommer bli intressanta, men jag kan inte se att bitcoinpriset kan stiga särskilt mycket framöver.
Bitcoinpriset kommer ändå att bevara värdet och kommer följa fiat-inflationen,
så några procent per år kommer det kunna stiga, eller mer om det blir en finansiell kris.
Men några kraftiga uppgångar som inte beror på fiat-valutornas försvagning kan jag inte se.

Pratade med en bekant häromdagen som jag tidigare introducerat bitcoin för.
Efter min demonstration började han avända bitcoin, och har nu till och med investerat i en trezor.

Han påpekade att han hade haft en transaktion som inte bekräftats förrän efter 10 timmar, och han verkade inte helt nöjd.

Jag berättade den enkla sanningen för honom att bitcoin inte klarar mer än lite drygt 3 transaktioner per sekund,
men att det fanns andra kryptovalutor som fungerar mycket bättre när det gäller antalet transaktioner.

Vad tror ni han lägger sina pengar på nästa gång han vill investera?

En och en halv månad har gått, men ingen prisökning i sikte.

Två månader har gått sedan halveringen. Bitcoin-värdet är fortsatt lägre än vid den tidpunkten.

Två och en halv månad. Bitcoin-värdet är fortsatt lägre än vid halveringen.

Vi får se hur det ser ut om två veckor. Då har det gått tre månader.

Tre månader har gått sedan halveringen.
Bitcoin-priset är fortfarande lägre än vid den tidpunkten.

Den uteblivna prisökningen följer Metcalfes lag:
viewtopic.php?f=5&t=1093

Tre och en halv månad. Bitcoin-värdet är ungefär lika som vid halveringen.

Fyra månader har gått. Kursen är nu faktiskt högre än vid halveringen,
men det går inte att hitta någon korrelation mellan halveringen och kursen.

Nyheten att ViaBTC stöder större block korrelerar däremot med den sista tidens prisuppgång.

blockchain.info/charts/market-p … pan=2years