Bitcoin Främjandet i Sverige

Jag och några vänner och bekanta är i startgroparna för att starta en förening vars syfte är att arbeta med att stärka bitcoins nätverk och acceptans i samhället. Föreningen kommer att designa och trycka upp marknadsföringsmaterial, hjälpa företagare att komma igång med att ta emot bitcoins och anordna bitcoin relaterade aktiviteter.

Hur ser det ut med andra personer som hänger på det här forumet, är någon intresserad av föreningsliv och struktur i dem här formerna?

Hej
jag lynssade på Jon Matonis ta för några månader sedan . Han ville gärna se en bitcoin fundation i varje land . Jag vill gärna hjälpa till med att bygga sånt här. kan ni blanda in mig i er aktivitet .

Hur kan man hjälpa till?

Som det ser ut idag tror jag att vi kommer att börja med att skapa en formell förening för att få ett namn och organisationsnummer, sätta upp en webbsida och en mailinglista. Jag kommer antagligen ha ett uppstartsmöte i samband med nästa veckas bitcointräff i göteborg och sätta upp stadgar och preliminära ansvarsroller.

Ni som är intresserade, berätta gärna lite om vad ni förväntar er att en sådan här förening skall göra, vilka saker ni vill vara delaktiga i och liknande.

En sådan här förening håller just precis på att startas i Stockholm. Diskussioner har förts med Bitcoin Foundation men har vad jag förstår mynnat ut i att föreningen till en början startas utan något formellt samarbete med Bitcoin Foundation.

Jag ska be någon av de inblandade att komma hit och berätta. Det kanske är bättre att samla engagemanget i en och samma förening med tanke på att Sverige inte är så värst stort.

När och var kommer ni att vara ?

I.o.m att jag själv bor i GBG och är halvt arbetslös så hade jag inte klagat om det fanns något i Göteborg så man slipper pröjsa tågresor. Däremot kanske ni kan ha sammarbete?

I.o.m att jag själv bor i GBG och är halvt arbetslös så hade jag inte klagat om det fanns något i Göteborg så man slipper pröjsa tågresor. Däremot kanske ni kan ha sammarbete?[/quote]

Jag tycker att vi kan böja i GBG och när ni har kommit igång då går vi ihop .

Vi möts på onsdag 17:00 på första långgatan 20 och tar antagligen en promenad över till cafét mot slutet av mötet.

Det är en bra idé att prata med varandra men jag tror att avståndet mellan stockholm och göteborg kommer att resultera i att det blir separata föreningar, eller en gemensam förening med undergrenar.

Snälla ingen särskrivning när ni skapat en formell förening och fått organisationsnummer :slight_smile:
Det får bli Bitcoinfrämjandet eller Bitcoin-främjandet. Eller kanske inte låsa sig vid bitcoin och istället kallas Främjandet för Kryptovalutor fast det har förvisso inte samma klang :slight_smile:

Jag är personligen inte helt förtjust i det namnet faktist så om någon har förslag som inte redan är tagna och där det finns ett lämpligt domännamn fortfarande ledigt så är det fritt fram att komma med förslag :slight_smile:

DH, kan du tänka dig att låna ut goteborg.bitcoin.se / göteborg.bitcoin.se till den här föreningen genom att sätta upp ett CNAME till min server?

Hej,

Vi har precis startat Svenska Bitcoinföreningen, en ideell förening med syfte att främja användandet av Bitcoin i Sverige samt ta tillvara föreningens intressen internationellt. Föreningen är inte begränsad till Stockholm och har redan medlemmar även i Malmö och Örebro. Själv sitter jag i föreningens valberedning så skicka mig gärna ett pm eller dylikt så slussar jag er vidare till vår Skype-chatt. Det vore väldig bra med medlemmar även från Göteborg i styrelsen som väljs på årsmötet i början av nästa år. Det finns en interimsstyrelse fram till dess och alla är välkomna att hjälpa till.

I stort sett all kommunikation och arbete sker online så det ska inte behövas några resor till Stockholm eller någon annanstans.

En dialog med Bitcoin Foundation startades för några veckor sedan, men man förvånas över den typ av kontrakt som de förväntar sig att man ska skriva under. Vi har gett feedback och väntar för tillfället på svar från dem. Vi har även påbörjat dialoger med flera andra nationella bitcoinföreningar, bland annat Danmark och Nederländerna. Vad jag vet så har alla föreningar ställt sig tveksamma till Bitcoin Foundations kontrakt och det är ingen som har skrivit under ännu.

/Adam Nybäck

Trevligt att höra att ni har kommit igång redan. Jag har inte tillgång till skype, har ni några planer att byta kommunikationsmedel till något mer öppet system?

Jag är lite nyfiken på kontraktet du talar om, har du möjlighet att skicka mig en kopia som jag kan läsa igenom?
Jag är också intresserad av era stadgar och formalia, har du möjlighet att skicka mig kopior på uppstartsmötet och stadgarna?

Hej, jag är den andre valberedaren i föreningen.

Vi har stadgarna klara, tror att vi kan visa dokumentet nu.

Skype är tyvärr den bästa kompromissen för tillfället, men det finns folk som jobbar på ett alternativ. Personligen föredrar jag öppna forum som detta och var förespråkare för det innan domänen blev kommersialiserad.

Kontraktet kan du få se, likaså protokoll och stadgar, som kommer bli publika inom några dagar också.

Du kan kontakta mig på lite olika sätt anyro.se/contact.

Hej
Vad står i kontarkten ? kan du lägga ut den ?

Instämmer. Själv raderade jag mitt skype-konto för ett halvår sedan. Inte för att jag använda det mycket för det heller.

Om föreningen ska vara öppen för alla tycker jag att det är viktigt att använda sig av kommunikationsmedel som inte är propietära eller slutna.

En av punkterna i kontraktet säger att kontraktet i sig är hemligt. Nu har vi inte skrivit under kontraktet, så vi är inte juridiskt bundna av den punkten ännu, men jag tror Bitcoin Foundation skulle bli besvikna om vi lägger ut det publikt. Mer information kan man få genom att kontakta mig (se tidigare post) eller kontakta John Stahl på Bitcoin Foundation direkt, se bitcoinfoundation.org/blog/?p=305. Jag kan också tänka mig att posta en sammanfattning av kontraktet om de andra tycker det är ok.

[quote=“yabu”]

Instämmer. Själv raderade jag mitt skype-konto för ett halvår sedan. Inte för att jag använda det mycket för det heller.

Om föreningen ska vara öppen för alla tycker jag att det är viktigt att använda sig av kommunikationsmedel som inte är propietära eller slutna.[/quote]

Håller med. Har ni något förslag på något annat kommunikationsmedel för realtid som stödjer det Skype har, dvs:

• Vanligt förekommande alternativt enkelt att komma igång med
  • Klienter till Windows, Mac, Linux, Android och iOS
  • Möjlighet att se när någon annan håller på att skriva
  • Möjlighet att bli notifierad så fort någon har skrivit något
  • Möjlighet att filtrera notifikationer

Alternativt så kan vi komplettera Skype med något öppnare alternativ som inte har alla Skypes fördelar. Det några tidigare har föreslagit är det här forumet, bitcointalk och reddit. Dessa tre har olika för- och nackdelar. Finns förstås många andra också. Vi är öppna för förslag.