Bitcoin Exhange

Hej alla är ny här och har läst alla post om Moms på bitcoins osv vid handel av bitcoins.

Är det någon här som har konkreta svar eller om det finns någon jurist man kan anlita som får fram svaren snabbare.
Om man skulle öppna ett utlandsbolag och en filial i Sverige som tar emot pengarna enbart, vad skulle lagen säga om detta?

Det finns ju ingen som vill betala 25% mer för bitcoins, och det måste finnas lagliga sätt att kringå detta.

Dvs mitt bolag köper in bitcoins för t ex 100.000SEK och har då en egen reserv, vi säljer sedan våra bitcoins och köper bitcoins av kunder mot % i växlingen. Vinsten blir ju enbart % på summan.

Ett SUF bolag med filial i Sverige kopplat till ett Handelsbolag = Skattefritt vad jag vet, om det är någon kunnig inom detta området eller kan peka en vidare till en kunnig person så skulle det uppskattas om ni kan hjälpa till med allt själv så får vi komma överens om någon form av betalning då ni gör allt arbete.

OBS är mycket seriös, har dock inte tid att sätta mig in i alla lagar och söker precis som många en komplett laglig lösning.

Hej!

Som jag ser det är det nödvändigt att vi får fram ett besked om att moms inte behöver betalas om Bitcoin ska kunna ta fart i Sverige. Som du kanske såg i andra tråden så har jag ett pågående ärende om förhandsbesked hos skatterättsnämnden som jag hoppas ska bringa lite klarhet. I övrigt har jag nog tyvärr inga tips, en jurist kan säkert ge dig lite råd men utan någon typ av rättsfall eller ett klart besked från skattemyndigheten så vet vi inte säkert.

Tack för svaret, har läst alla dina poster :slight_smile:

Men jag ser vi har 2st Svenska exchange som rullar syftar då på Kapiton.se och BTCX.se

BTCX.se är registrerad som handel med värdepapper dvs 0% moms, är detta bara en vild chansning? Den låg nere läste jag iväntan på besked från FI för att Swedbank skulle tillåt transaktioner igen, nu har den ju öppnat igen och då antar jag att Swedbank tolkade FI’s svar som att det var ok.

Om där finns någon bra advokat att kontakta så man snabbare får svar så kan jag gärna stå för dessa kostnader. Letar som sagt en komplett lösning och behöver hjälp, har kapital och vill bidra till att Bitcoins tar fäste i Sverige.

Tanken är så här.

1. Kunden lägger in en order på bitcoins mot en avgift i %.
  2. Jag köper då in bitcoins via mtgox och tar % avgiften.
  3. Överför Bitcoins till kunden.

Vid inväxling av Bitcoins mot %.

1. Kunden säljer oss Bitcoins.
  2. Tar procent på växlingen.
  3. Betalar ut via bankkonto eller Western Union.

En tanke som slagit mig är följande.
Om Sverige är just den som klyddar, vad hindrar en från att öppna ett bolag i ett land där det inte är några problem?
Eventuellt en filial i Sverige för att ha Svenskt bankkonto?

En koppling så här är iaf utans moms/skatt.
SUF bolag + Holdingbolag = 0% Skatt/moms.
Holdingbolaget återinvesterar pengarna i bitcoins eller tex en bil eller vad man nu vill köpa, så länge man inte tar ut det i kontanter så kan man inte beskattas?

D.H Om du har någon mer info som kan hjälpa mig eller diskutera mer så kontakta mig gärna, eventuellt något samarbete kan med köras om det finns intresse.

BTCX är inte registrerad för handel med värdepapper vad jag vet i alla fall. Det ska de inte behöva vara heller, enligt svaret jag fått från Finansinspektionen ser de inte Bitcoin som en valuta och inga speciella tillstånd krävs för att köpa eller sälja. Momsen är en annan fråga som sagt, BTCX anser nog att de bara behöver betala moms på avgiften de lägger på. Jag hoppas att skatterättsnämnden ska se det så också, skatteverket har som sagt svarat lite annorlunda på mina frågor (men det är förstås en enskild handläggares tolkning - vad resultatet skulle bli om det togs upp rättsligt vet vi inte).

Kapiton, förresten, funkar annorlunda. De förmedlar bara en affär mellan köpare och säljare. Kapiton själva köper eller säljer inte bitcoins av någon. De behöver därför inte bry sig om momsen (annat än på avgiften de tar ut) men vad som däremot är lite lurigt är att de tar emot insättningar och håller folks pengar (svenska kronor) på konton vilket är något som såvitt jag förstår det borde kräva tillstånd från Finansinspektionen.

[quote]Tanken är så här.

1. Kunden lägger in en order på bitcoins mot en avgift i %.
  2. Jag köper då in bitcoins via mtgox och tar % avgiften.
  3. Överför Bitcoins till kunden.

Vid inväxling av Bitcoins mot %.

1. Kunden säljer oss Bitcoins.
  2. Tar procent på växlingen.
  3. Betalar ut via bankkonto eller Western Union.
    [/quote]

Det där är nog ungefär vad BTCX gör.

Angående strukturer med bolag i andra länder så skulle jag definitivt prata med en jurist innan jag hittar på något. Det är långt ifrån självklart hur olika regler ska tolkas och jag vet att skatteverket på senare tid varit rätt hårda mot företag som registrerats i andra länder av skatteskäl men där verksamheten helt och hållet drivs av en person i Sverige.

Tackar igen för svaren.

Vad jag ser är dock BTCS registrerad med handel för värdepapper.

Svensk Näringsgrensindelning SNI
64993 Förvaltning av och handel med värdepapper för en begränsad och sluten krets av ägare.

ratsit.se/ReportCompanySmall … 2XMYS00001

Dvs 0% skatt.

Om ett företag enbart säljer bitcoins?

1. Kunde kan köpa Bitcoins mot %
  2. Kunden kan inte sälja sina Bitcoins mot pengar.

Det betyder att du enbart säljer en vara, du behöver inget tillstånd då.
Utlandsbolag ser tydligen problemen med att du hanterar andra folks pengar och på så sätt behöver du tillstånd för de vill inte ta emot pengar från folk som tvättar pengar.

För att kunna göra detta hade man kunnat sköta allt via Western Union?
Western Union har tillstånd och följer alla lagar, kunderna måste visa id osv vid visa belopp endast.

Kunden skickar pengar via Western Union.
Kunden får betalt via Western Union.

Ingen bank dock företag.
Ovan är för utlandsbolag där skatt/moms är mycket lägre än i Sverige.

D.H om du vet någon jurist man kan vända sig till så skulle det uppskattas, jag är villig att satsa och pröva detta och har kapital, för att få igång handeln med Bitcoins i Sverige.