Bitcoin eller tracker

Hej,
Jag har börjat köpa bitcoin via kraken men undrar om man som svensk är smartare att köpa tracker på isk och därmed endast schablonbeskattas?
Vad är konsensus?
Tacksam från feedback från folk med mer kunskap.
Mvh.

Hej @Cinna,

Det är helt klart så att om bitcoin går upp mycket i värde så skulle skatten du behöver betala vara lägre om du ägde ett certifikat i din ISK (men det omvända är också sant eftersom du i en ISK får skatta lika mycket oavsett om du vinner/förlorar).

När du köper ett certifikat köper du dock inte egna bitcoin utan litar på att någon annan sköter sig. Risken att något skulle hända med företaget som ger ut certifikatet så att du inte får tillbaka dina pengar är svår att bedöma men den är inte obefintlig. De som ger ut certifikaten måste enligt vad jag förstått inte heller köpa riktiga bitcoin som motsvarar de certifikat de ger ut (även om de sannolikt gör det).

Köper du riktiga bitcoin så har du själv full kontroll över dem och kan välja hur du vill förvara dem. Du kan förstås då också skicka dina bitcoin var du vill när du vill utan att behöva någon annans tillåtelse (medan du med ett certifikat inte ens har tillgång till några bitcoin). Att själv ha kontroll över sina bitcoin innebär förstås också risker, såsom att du slarvar bort eller på annat sätt blir av med din plånbok.

Eftersom båda sätten har risker, men helt olika risker, så är det bäst att du själv bestämmer vad som passar dig. Jag tycker dock att man, som du gjort, åtminstone ska prova på att köpa, äga och hantera sina egna bitcoin. Den möjligheten, att det finns digitala pengar som man själv kan kontrollera och förfoga över utan att någon annan kan blanda sig i är trots allt en av bitcoins unika egenskaper.

1 gillning

Risken med att bara äga certifikat är också att de gånger då man verkligen vill göra något med sina btc, är just de tillfälle då motparten(utgivaren) kanske inte kommer ställa några köp och säljkurser. Vid stora rörelser upp eller ned så ökar den risken då de kan finnas en del friskrivningari deras beskrivning av certen, och det är just då man vill ha egna btc.