Bitcoin core fastnar

Jag har laddat hem bitcoin core och den håller på att ladda hem hela bitcoins historia. Men den har fastnat på 93,30% och rör sig inte ur fläcken. Jag har provat stänga programmet och starta igen, utan framgång. Vad ska jag göra för att få den att köra färdigt?

Det finns en loggfil att läsa men tyvärr är det nog så att din databas blivit korrupt och behöver synkas om från början. Filerna sparas under %APPDATA%\Bitcoin. Nån gång som detta hänt mig har jag provat och radera de sista filerna som blivit korrupta för att försöka få klienten att synka om den sista delen istället för att börja om från början men minns inte om det lyckades eller inte.

Jag hade formaterat om hårddisken som jag sparar på innan jag satte igång. Kan databasen bli korrupt medan programmet laddar hem?

Ja. Det har hänt mig flera gånger.
Du behöver inte ta bort allt du laddat ner hittills. Du kan ju börja med att flytta filerna och starta programmet för att se om den börjar synka från början.

Du kan också prova att köra “bitcoin-qt -reindex” en gång för att se om databasen kan repareras.

Bitcoin-qt-reindex ? Jag ska se kom jag hittar den.
Tack för hjälpen!

Du behöver öppna kommandotoken och gå till programmappen (cd c:\program files (x86)\Bitcoin) och skriv bitcoin-qt.exe -reindex
Glöm inte mellanslag :slight_smile:

Det där såg ut som instruktioner för pc. Jag använder mac.
Men det kanske går att skriva -reindex i Terminalen

Jag har börjat om, försökt ladda ner databasen från scratch, men bitcoin-qt stannar på SAMMA STÄLLE igen och är helt “död”. Reagerar inte på nåt. Kommandot -reindwx i terminalen ignoreras fullständigt.
Kan bitcoin-qt vara korrupt? Eller vad är det som är fel?

Hur mycket utrymme har du ledigt på hårddisken?

Hårddisken rymmer 1,5 TB och filen tar ca 206 GB. Det borde vara tillräckligt med utrymme

Det är för övrigt den enda filen på disken.