Bitcoin Core == Censur

Att core står för censur, centralisering och maktmissbruk är uppenbart, här är ett exempel:

Mailinglistan för bitcoin core censurerar åsikter:

reddit.com/r/btc/comments/4 … ow_on_the/

reddit.com/r/btc/comments/4 … rking_bip/

Du verkar ha svårt att separera på moderering och censur min vän. Om man tittar i tråden du länkar till (har du läst den själv eller nöjer du dig med att endast läsa titeln?) så framgår det att hans meddelande flyttades till en annan, mer passande lista. Ingenting togs bort.

Har ni så dålig självsäkerhet att censur och annan felaktig information är det enda ni har att komma med? Bådar inte gott för er del…

FYI här är core’s ställning i all den här propaganda som kommer från classic-anhängare. bitcoincore.org/en/2016/01/28/clarification/

Moderatorn verkar var Rusty Russell som inte ens är en del av Bitcoin Core, vilket gör din missvisande rubrik än mer förkastlig.

Sedan bör man fråga sig om inte /r/btc censurerar också i sådana fall, då någon som höll med Theymos bannades: reddit.com/r/Bitcoin/commen … different/

De verkar inte vilja att man diskuterar deras modereringspolicies heller (vilket man kan göra på /r/bitcoin). Dubbelmoralen är stor.

Om man förbjuder och tystar ner all skrift om konkurrerande programvara som kan anses vara misshaglig så kanske det ska kallas censur ändå? Kan du förklara varför läsarna i /r/Bitcoin inte får läsa att Bitcoin Classic har släppts men man får läsa om Mycelium?
Du säger ju själv att det är skönt att slippa “det eviga tjatandet om censur och blockstorlek” på /r/Bitcoin. Visst är det bekvämt att få exakt som man vill? Och de som får sin kommunikation nedtystad får inte ens lov att kalla detta för censur?

John W. Ratcliff är en /r/bitcoin-moderator och han kallar detta för censur.

I detta fallet pratar vi ju om mailing-listan bitcoin-dev, men vi kan gå över till reddit om du känner för det.

Jag håller med att det borde tillåtas på /r/bitcoin, men det betyder fortfarande inte att det är censur. Theymos ‘äger’ sitt sub och har rätt att sätta de regler han vill. Allt enligt hur reddit generellt fungerar. På samma sätt så har jag rätt att driva bort folk från min egendom av vilken anledning som helst, när som helst. Trots /r/bitcoins hårda modereringsregler så tycker jag det är tydligt att informationen som inte kommer där hamnar i skymundan då det nu finns flera andra subs som börjar närma sig paritet med besökarantalet på /r/bitcoin. Det tråkiga är att de andra forumen nästan exklusivt fokuserar på att i varannan post gnälla om censur och resten om konspirationsteorier om Blockstream och Bitcoin Core. Anledning till att folk kallar det censur är helt enkelt att de inte kan komma med tekniska argument och har blivit frustrerade över att de inte kan komma längre. Det är ren desperation.

Folk bör kallade det för vad det är: moderering, och inte censur. Sedan kan man lägga till lämpliga adjektiv framför som för hård/ohederlig etc, men att använda hyperboler som att det skulle vara lika illa som Nordkorea är fruktansvärt respektlöst.

I och med Internet så har yttrandefrihet blivit ett tve-eggat svärd. Informationen flödar fritt, och det är lätt att få information som man inte vill att andra ska se att drunkna i trollposter som röstas upp. Det är vad vi såg innan /r/bitcoin drog igång sin hårda moderering, och även om jag inte stödjer den hårda modereringen så måste jag erkänna att det kanske är rimligt ändå, eftersom det finns andra subs som kan fokusera på de frågor som riskerar att få annat att drunkna. Det bästa vore kanske en hel drös subreddits där var och en har ett väldigt snävt fokus. På det viset kan användare skapa multisubs så de kan läsa om det som passar dom.

Ratcliff var moderator förrut. Att han hyser starka känslor efter att ha blivit av med jobbet gör inte att han kan vara direkt objektiv i sin kritik.

Kan tillägga att moderatorn Ratcliff nu anklagas för censur på /r/btc av rabiata användare: reddit.com/r/btc/comments/4 … _1/czty8jf

Dessa användare verkar inte tycka att han är lämpad som moderator längre eftersom han har avvikande åsikter efter att ha sagt att han har börjat förstå Core’s roadmap efter att ha läst på om den. Något som de flesta /r/btc användare inte verkar vilja göra.