Bitcoin betalkort

Är det någon som provat bitcoin betalkort?

Här är några alternativ:

in.xapo.com/campaign/debit/
bit-x.com/cards
coinkite.com/faq/card
e-coin.io/

Fördelar, nackdelar?

Med ett bitcoin betalkort kan man betala med bitcoin överallt där man accepterar kort.

Här är ett till alternativ:

spectrocoin.com/

Jag har inte provat något betalkort ännu, men jag har läst det finstilta i avtalen och tittat noga på alla avgifter, och i dagsläget har jag inte hittat något betalkort som har rimliga avgifter för oss som bor i ett land med en udda valuta (dvs, inte USD/EUR).

Dem flesta av betalkorten är menade att fungera här dock, bara dyrare än i länder utan växlingsavgiften.

Ett bitcoin betalkort för svenska kronor vore ju lysande, det skulle verkligen kunna få fart på användningen i Sverige.
En utmärkt affärsidé.

Alla kort som finns i dagsläget fungerar som ett vanligt visa/mastercard, så man kan betala näst intill överallt,
och man kan även ta ut fiatpengar i uttagsautomater, men då tillkommer en växlingsavgift från euro.

Ska se om jag ska beställa ett kort, återkommer med info i så fall.

Var noga med att välja ett kort som konverterar (säljer) dina BTC vid transaktionstillfället, många av korten kräver att du “laddar” dem först, vilket är lite fånigt.

Så där ja, nu har jag fått mitt bitcoin betalkort, och har även hunnit prova det.

Det blev ett Spectrocoin-kort:

spectrocoin.com/

Det verkar inte kunna växla vid köptillfället, utan det får man göra själv från deras webbportal.
Det är visserligen ett litet minus, men det har en hel del fördelar:

• Har en riktigt bra bitcoin plånsbok dit man både kan skicka till och från.
  • Endast 77 kronor i engångskostand
  • Låg månadskostnad när man använder det (1 euro per månad har jag för mig)
  • Kostar ingenting när det inte används (när saldot är noll)

Utmärkt t ex när man ska ut och resa, och då behöver man bara betala den månad man är ute och reser.

Leveransen gick snabbt, och sedan var det bara att ringa och ange kortnummer och födelsedatum
så blev kortet aktiverat. Man behövde inte ens vänta tills kontorstid, registreringen var helt automatisk,
och då fick man även kortkoden uppläst.

Kan ju tillägga att man även behöver verifiera sig själv för att kunna nyttja kortet utan spärrar.

Innan man gör det är det totala beloppet man kan spendera 2500 euro. (ca 25 000 kr)
Sedan måste man verifiera sig innan man kan fortsätta använda kortet.

Det enda man behöver göra är att skicka in en scannad kopia av pass eller körkort,
samt ett intyg på att man är bosatt på den adress man uppgivit.

Ver verkar som det går att scanna t ex en vanlig elräkning om adressen finns angiven.
Annars borde ju ett personbevis fungera också.

Ett annat alternativ:

bitwa.la/

Har nu hunnit använda spectrocoin-kortet till åtskilliga transaktioner, och är för det mesta nöjd med det,
det fungerar bra att använda.

Men det verkar som man minst måste ha 25 euro laddat, och det verkar inte som det går att komma under den gränsen,
om jag inte missat något. Det innebär i så fall att man inte kan använda de sista 25 euro som finns på kortet.

Ett litet minus för det.

Här är några till:

anxbtc.com/pages/card
wagecan.com/?utm_source=bitcoincom
bitnovo.com/tarjeta-monedero-bitcoins

Hade hoppat av bitcoin tåget lite efter att den gått ner så fasligt. Hade ingen aning om att det fanns betalkort nuförtiden. Är ju grymt ju. Tack för infon.

Spectrocoin har nu även börjat acceptera dash, så nu har de stöd för både bitcoin och dash.
Flera kryptovalutor kommer användas framöver, inte bara en.

Jag vet inget om dash, men det är ett stort steg att gå från att bara bitcoin till att även ha stöd för andra kryptovalutor.

Frågan är: När lägger spectrocoin till stöd för litecoin?

Hej vänner, vi har utvecklat en ny budbärare echat med en krypteringsvaluta.

För några veckor sedan har jag tjänat min första cryptocurrency med hjälp av molnbrytningssystemet. track.advendor.net/click?pid=89 … sub1=forum Cryptopay tillåter att direkt öppna ett konto och börja köpa och sälja en kryptokurrency. Och även service har möjlighet att få inte bara ett virtuellt kort, utan också en riktig. Det låter dig betala i nästan alla ATM i världen. Jag är väldigt nöjd med den här plånboken, så jag rekommenderar dig att prova det :slight_smile:

Hej

Nu har det ju blivit problem för en del av kortutgivarna så passa er så ni inte blir “lurade”.

Själv har jag testat på advencedcash ( uquid.com/ ).

Har haft advancedchas i flera år nu. Har för det mesta fungerat klockrent. Supporten har svarat inom 3 timmar, deras sida har gått ner nån gång men inte mer än 15 timmar. Under den tiden kan det vara problem att använda korten. Tyvärr måste man som en användare nämnde tidigare “ladda” kortet med pengar. Vilket så klart blir en extra avgift.
Dock så är jag ändå nöjd med tanke på att det sällan strular för mig. Detta kort stödjer endast Bitcoin.

Då jag bryter en del Zcash så ville jag ha ett kort som accepterar altcoins. Valet föl på UQUID som var den ända jag kunde hitta som stödjer Zcash (om någon har andra tips så skriv gärna).
Detta var ett dåligt val. Först stog det att kortet skulle kosta 10 USD, okey fine det var ett okej pris. När jag sen fyllde i att jag bodde i svergie så ville dem ha 48 USD (!) utöver dom första 10. Detta även fast kortet skickas från Bulgarien…
Problemet blir då att man som minst kan föra över 50 USD åtgången, så jag var tvungen att föra över 100 USD.
Kortet kom efter 2 veckor, det gick fort att aktivera, sedan gick det inte att fylla på det med pengar…
Några dagar gick och det gick slutligen att “ladda” kortet. När jag såg att det gick så förde jag över 50 USD till, men där var det stop det gick inte att ladda det mera.
Så totalt fick jag bara ut ca 45 USD från kortet som kostade mig 100 USD. Och pengarna går inte att föra över tillbaka…
Det gick en vecka, och nu är UQUID av med sitt avtal och alla kort värdelösa.
SKAFFA INTE UQUID. Deras tanke är bra. Men fungerar ej.

Ska pröva med TenX som har stöd för Bitcoin och ETH bland annat längre fram. Skriver en rad då.

Hoppas det hjälper nån :smiley: