Bitcoin 3 frågor

Jag är inte ny till Bitcoins, vetat om det i ca 5 år. Men det är nu jag försöker lära mig om bitcoins samt hela systemet då jag vill använda det. Men några saker jag har märkt är.

1. (Low fees) detta ser jag överallt, att det är inte alls som att ha ett normalt Nordea kort med alla avgifter. Men varje gång jag köper Bitcoins / skickar bitcoins till andra så är det fan höga jävla avgifter. Senast testade jag Coinbase till WireX. Betalade en ca 8% avgift… (dog inombords) Vart kan man köpa/sälja/ge bitcoins utan höga avgifter?

2. En sak jag inte förstår är om jga har 1 bitcoin på min hårda plånbok, har den bitcoinen “försvunnit” från kedjan? eller syns/finns det alltid med i kedjan även fast den ligger “offline”?

3. Finns det ett enkelt billigt sätt att sälja bitcoins till SEK? Vill liksom bara klicka sälj sedan finns det på mitt bankkonto…

Jag vill verkligen lära mig mer om bitcoins och hur systemet funkar, det tar tid att lära sig men jag tror att det är värt det.

1 Like

Hej Berg!

1. Detta med låga fees är nog något som när Bitcoin var ungt användes ganska mycket som argument men som egentligen inte är Bitcoins stora “selling point”. Just nu kommer du undan med max ett par kronor per transaktion men det har också funnits perioder när transaktionsavgifterna varit högre. Nu pratar jag dock om rena bitcointransaktioner - om det handlar om att köpa bitcoin (för kronor) så tillkommer ofta mer avgifter (bl.a. eftersom det traditionella banksystemet är inblandat och den som driver växlingstjänsten ska ha betalt). Vill du sänka avgifterna vid köp så rekommenderar jag att du skaffar ett konto på en börs såsom bitstamp.net eller kraken.com. Vill också tillägga att man när det gäller avgifterna för själva bitcointransaktionerna så kommer man förmodligen i framtiden oftast använda Lightning Network (eller liknande teknik), vilket minimerar avgifterna.

2. Dina bitcoin finns egentligen alltid på blockkedjan. Det som finns i din plånbok är “nycklar” till dina bitcoin och oavsett om dessa nycklar ligger offline eller online så finns alltid dina bitcoin i blockkedjan.

3. Det är ungefär så enkelt att sälja direkt här på bitcoin.se. Banköverföringen tar dock någon arbetsdag eftersom det inte är Swish som används i det fallet. https://www.bitcoin.se/salja-bitcoin Avgiften är ca 5% så vill du komma undan billigare så rekommenderar jag samma börser som jag nämnde i punkt 1. Då är det dock inte fullt så smidigt/enkelt.

1 Like

Om jag får störa igen om jag har tex 1000kr värt av bitcoin på Coinbase pro (aka gamla GDAX) kan jag skicka pengar direkt från Coinbase pro till min bank?

Hej!

Har själv inte använt Coinbase Pro men av vad jag kan läsa här så går det att göra uttag till ett bankkonto (SEPA) om man tidigare gjort en insättning genom banköverföring.

Går inte det så får du först ta ut dem till valfri bitcoinplånbok och sedan använda säljtjänsten t.ex. här på bitcoin.se