Billigaste stället att köpa bitcoin

ja, vad är biligast? är inte så jätteinsatt och har inte ork att läsa allting om fee och alt och ändå inte fatta. köpte på paxful via paypal och sen ba, nä, det är 5% fee"suck*. Vil iaf slippa allt sånt och veta vad jag köper för för pris innan, inklusive ala avgifter.

Håller på regga mig på bitstamp och dom verkar ju bra. extremt låg fee på bara 0.25% fee. eller har jag missat nåt? Anledningen till att köpa är för att säja vidare med vinnst så kan mycket vä bli att jag köper in bitcoin för 30000 på en gång.

Har inte provat paxful själv, men de skriver att de “Buy bitcoins instantly”,
och en sådan formulering betyder oftast att man inte får de allra bästa priserna.

Anledningen är det finns två huvudmetoder för att köpa bitcoins:

• Växlingstjänst
  • Bitcoinbörs

Paxful verkar vara växlingstjänst, och det innebär att man köper till det pris som sätts av tjänsten.
Det innebär att växlingstjänsten är “prisskapare”, och du är “tagare av deras pris”,
och då betalar du för deras tjänst att de hela tiden tillhandahåller bitcoins till försäljning.

Jämför med forex, du kan växla dina svenska kronor mot euro där, men det pris som gäller är
det som forex sätter.

safello.se använder också denna metod, fungerar bra om du har bråttom.

Den andra metoden är via en bitcoinbörs. Då kan du lägga en köporder som inte exekveras förrän
någon säljare erbjuder det pris du godtagit. Du kan då sätta ett pris som ligger under gällande marknadspris.
Detta kan alltså ta tid, eftersom du inte vet när marknadspriset sjunkit så att någon säljer till dig för ditt specificerade pris.
I detta fall är det du som är “prissättare”, och din motpart som är “tagare av givet pris”.
Du kan då få bättre kurs eftersom du är beredd att vänta på en säljare.

Kraken är en bitcoinbörs där du kan lägga köpordrar:
kraken.com/

Har inte provat bitstamp, men det ser ut att vara en bitcoinbörs där du kan lägga köpordrar.

Jämför kraken och bitstamp för att se vad som verkar bäst.