Beskattning vid mining

Hur fungerar beskattning vid mining (som privatperson)? Man har ju inget inköpspris för dessa.

Det borde hanteras som ett vanligt företag.

Kostnader är grävhårdvara och el-energi, intäkter är försäljningen av kryptovaluta.
Du får tillbaka momsen för hårdvara och energi.

Resultatet är intäkter minus kostnader, och det beskattas på vanligt vis.

Men kör du i liten skala, dvs intäkter på några tior i månaden kan du nog komma undan som hobbyverksamhet
ungefär som att plocka några kilo kantareller och sälja på torget.

Hur fungerar det för de som inte har företag?

Du kan registrera en enskild firma, hanteringen skulle inte vara speciellt betungande
eftersom antalet inköp och försäljningar är få.

För dem som sätter upp solceller och säljer elen så har man av någon anledning sluppit
registrera ett företag, det har räckt att redovisa moms. Vet inte hur man juridiskt har löst detta,
men det finns ju en viss likhet mellan att gräva och sälja kryptovaluton och att sätta upp solceller
och sälja elen.

Och då kan man ju dra av momsen för inköpen.

Exempel lokalhyra faller väll också som en kostnad.
Jag har idag en hobbymining verksamhet men tittar nu på en ny större lokal där jag kan utvidga till något jag kan försörja mig på. Skulle uppskatta några tips om ni har. Så här har jag tänkt

Starta enskild firma hyra lokal som är momsad
Dra moms på utrustning, el och hyra. Göra någon form av (lön) utbetalning varje kvartal? Är de något som jag missar.

Du måste ha gratis el…annars tror jag det blir svårt att hitta lönsamhet.
Solcellspaneler på huset, Tesla batteri på väggen och miningen är klar :slight_smile:

Jag minar inte bitcoin utan har en gpu farm minar eth. och zec. så lönsamhet finns.