Behöver hjälp!

Jag kan absolut ingenting om Bitcoin. På skoj satte jag för några månader sedan in 250 Euro hos ett företag. Tittar jag på min Wallet där så har jag 373,51 Euro. En trader har nu ringt mig o påstår att jag har 75000 Euro! Dessa pengar har enl uppgift satts in på Blockchain men för att få ut dessa pengar måste jag betala 7500 Euro innan de sätts in på mitt konto. De kunde tänka sig att dela upp beloppet på 2 ggr så det räckte med 3200 Euro o så kunde jag betala resten sen. Känns väldigt obehagligt o jag har ju inga som helst garantier för att jag får dessa pengar. Låter det för bra så är det troligtvis det också??!! Kan ngn hjälpa/råda mig??

Hej @Charlie!

Ja det där låter tyvärr som en typisk scam. Att tvingas skicka pengar för att “kunna göra ett uttag” är ett klassiskt sätt att lura av folk pengar.

Skriv gärna namnet på företaget där du satt in pengar. Du kan också kolla om de finns med på Finansinspektionens varningslista. https://www.fi.se/sv/vara-register/fis-varningslista/

Tusen tack för svar! Ja, vi har ju inte en tanke på att betala några pengar till företaget men dom är mycket ihärdiga. Företaget heter Pibexa och när vi begärde ngn form av säkerhet för att få tillbaka pengarna så fick vi på 2 minuter en bilaga via mail från Pibexa utskrivet av Blockchain (hmmm :face_with_raised_eyebrow:) där vi ”garanterades” detta. Känns inte riktigt troligt att dom skulle kunna trolla fram detta på 2 minuter!
Tänker att vi meddelar dom att vi inte önskar ngn mer kontakt o blockerar dom sen.