Banker lägger sig i hur ens egna pengar används.

Hur kan länsförsäkring bank tala om för sina kunder hur pengarna man äger får användas?
Har vi passerat någon gräns för vad staten, institutioner, och storföretag får lov att bestämma över? Det börjar kännas så.
Har en person i Sverige ingen rätt över sitt eget kapital längre?

Ju mer man upptäcker om samhällets betalfunktioner och all spårbarhet blir man mörkrädd.

Bankerna inte bara får göra detta, de skall göra det enligt lag. T.ex. skall banker försäkra sig om att man inte försöker tvätta pengar. Detta gör man bland annat genom att spara på information om vem som sätter in pengar, mm.

När du skickar dina egna pengar från ditt eget bankkonto till någon annans så är det inte du som gör överföringen. Det som händer är att du ber banken om lov att få skicka dina pengar till ett visst konto. Banken kan neka. Om du t.ex. väljer att skicka dina pengar till Wikileaks eller Skräckfilmsbutiken.se så blir du nekad.

Om jag istället använder mig av Bitcoin så är makten över mina egna pengar tillbaka i mina egna händer :wink:

Det absolut värsta med det här är att när dem bara siktar in sig på vissa små subkulturer så kommer dem komma undan med det eftersom att den stora massan aldrig få reda på det. Se på artikeln länkad till ovan: publicerad 2012.

Det här är inget nytt, och det är troligt att banker har all rätt i världen att neka vissa kunder samarbetsavtal. Banker är privata företag trots allt, inte statliga instanser. (Statliga isntanser skulle antagligen göra samma sak, dock).

Jag undrar om domännamnet är ledigt idag och skulle kunna återupptas med bitcoin som betalmedel, och om det skulle vara lönsamt eller om samhället ändrats såpass mycket att tjänsten blivit svårsåld.