Bank nekar investering i Bitcoin för företag

Jag har ett aktiebolag. Jag är kund hos Swedbank idag.

Jag försökte föra över pengar till Kraken för att investera delar av bolagets vinst i Bitcoin. Transaktionen stoppades.

Jag har pratat med supporten men de tillåter inte att man gör överföringar i syfte att investera i Bitcoin så därför stoppar de transaktionen.

Jag blev frustrerad och har även pratat med Handelsbanken och Länsförsäkringar. Alla säger samma sak. De menar att de inte kan garantera penningflödet när de går utanför den “traditionella finanssektorn”.

För privatpersoner går det dock bra.

Är det någon som vet om det finns någon bank som inte är Bitcoin-fientliga för företag?

Ett sätt är att du i företaget öppnar ett aktie/fond konto alternativt en företagsägd kapitalförsäkring hos t.ex. Avanza. Då kan du sen köpa “BITCOIN XBT” certifikat med ett knapptryck. Väldigt enkelt och smidigt. Visst - det finns ju ett courtage men det brukar inte vara många kronor (eller bitcoins) det kostar.

Jag blev mycket intresserad här, jag har en del miners. Och har funderat på att starta ett AB kring detta.
Anledning är att det skulle bli smidigare med lokaler och att köpa in och sälja miners.

Jag läst i någon tidning att det endast fans en eller två banker som låter dig handla med Bitcoin idag. OM någon skulle veta vilka dessa är så skulle jag gärna vilja veta det!

Men kan iaf strycka
Swedbank
Handelsbanken
Länsförsäkringar

Från listan :stuck_out_tongue:

Att du köper/säljer/byter kryptovalutor det vet skattemyndigheten ingenting om…

Det är när man realiserar sin investering, alltså växlar kryptovalutan till svenska kronor och får dom skickade till sin bank. Det är då det är aktuellt för kapitalvinstbeskattning.
Om man har ett företag, då blir det lite speciellt, jag är inte uppdaterad om alla skatteregler och bokföringstrix…Det viktiga är att det är inget magiskt, det handlar bara om kapitalvinstbeskattning https://creditonline.today/se/monetti.
så jag skulle råda dig att ta pengar från tjänster som för att köpa bitcoin

there are some banks that is not bitcoin hostile for business

Litecoin just partnered with a bank, so it won’t be long before you can make transfers.