Backa bitcoin med guld/silver genom Colored Coins konceptet

Läste idag följande inlägg på Liberty Silver’s Kunskapscentral om att ön Alderney vill bli ett bitcon-nav. De tänker tydligen locka till sig investerare genom att ge ut ett guldmynt uppbackat av bitcoin. BTCn ska förvaras i ett digitalt valv på ön, så vill man lösa in sitt mynt så måste man simma dit, eller nåt.

libertysilver.se/kc/news?id=361

Men sen skrev de också om konceptet “Colored Coins” som är ett protokoll som kan köras ovanpå btc-protokollet och göra så att man kan handla med olika tillgångar, som är knutna till bitcoin-myntet (i blockchain), och därmed decentraliserat handla med aktier, skog, olja eller guld och silver. Guld och silver skulle då kunna cirkulera som en valuta i form av dessa “färgade” bitcoins.

Vad tror ni om detta?

Alderney är intressant, mest för att det är ett “skatteparadis”, lite som Schweiz, med en väluppbyggd infrastruktur och politisk vilja att bli först i världen med att lägga vikt vid virtuella valutor.

Colored Coins är också intressant från ett aktie-handels perspektiv då du kan anonymt äga och ta emot avkastning men bitcoin behöver no slå igenom bra mycket mer än vad det har hittils om det skall funka som tänkt.

Om jag förstår detta rätt, så är ironin helt fantastisk. Ett guldmynt uppbackat av bitcoin?

Det finns många aggressiva amatörekonomer ute i världen som fnyser åt valutor som inte är uppbackade av guld (dvs nästan alla). De kommer nog att få kortslutning nu.

Jag arbetar en del med implementationen av colored coins. Vi har fått ett par intresseförfrågningar där man funderat på att använda colored coins som representation av t.ex. guld.

Tanken är då att en tredje part garanterar att du kan få ut ditt guld mot din colored coin. Men du kan själv sälja din colored coin (fordran på guld) till någon annan part. Det är ett som ett värdepapper men utnyttjar bitcoin-ekosystemets säkerhet och infrastruktur för att enkelt göra en decentraliserad börs.

Jag håller inte med Roze att bitcoin måste bli mer mainstream för att t.ex. en guld/colored-coin skulle fungera. Säkerheten och infrastrukturen finns ju redan. Du kan växla dina guld/colored-coin mot en fiat-valuta. Däremot bygger det på att du har förtroende för den 3:e parten som håller på guldet. Eller aktierna eller vad det nu är.

Om någon vill bygga en guldbörs eller annat spännande, P-M:a mig. Jag arbetar tillsamman med de bästa bitcoin/colored-coins utvecklarna och vi säljer konsulttjänster.

Kommer ni använda bitcoins blockkedja till detta? Jag tror man skulle kunna förbättra konceptet betydligt ifall man använde en dedikerad blockkedja, med ett protokoll som är anpassat till vad det är ämnat för.

Jag skulle bl.a. vilja se pruning av coins som blivit värdelösa (företag som gått i konkurs exempelvis, stor anledning till att jag inte skulle vilja se colored coins i bitcoins blockkedja) och möjlighet att variera mängden colored coins som ska ges ut.

Mitt argument är mer en fråga om att jag tvivlar på att colored coins kommer nå en bra acceptans innan bitcoin blir mer utbrett, då det är beroende av ett förtroende för bitcoin i första hand (om dem skall ligga i bitcoins blockkjedja). Säger alltså inte att det inte skulle fungera tekniskt utan snarare att ddet är ett socialt problem…