Automatisera sparande/bitcoinflöden?

Hej, jag är ny till bitcoin men är intresserad att sätta upp ett så automatiserat sparande som möjligt. Det blev några knepiga användarfall längre ned men jag hoppas de finns något vass person som kan ha tips. Jag använder idag coinbase och coinbase pro för inköp då de var de billigaste jag kunde hitta. Jag för över pengar med SEPA.

Nackdelen med SEPA är att dessa inte går att automatisera och lägga som återkommande köp. Utan dessa måste jag lägga in manuellt från internetbanken. Däremot är avgiften mycket lägre än om man köper via kreditkort, där man på coinbase kan lägga “recurring purchase”. Men det får vara OK att göra manuellt SEPA för det blir så mycket billigare avgifter med SEPA än med kort (4%).

När jag sedan köpt bitcoin för de pengar jag planerar att föra över varje månad så vill jag sedan flytta dessa bitcoin från coinbase till 3 olika adresser i min hardware-wallet med en given fördelning. Säg att jag för över 1000 kr varje månad. Då vill jag kanske sätta bitcoin värt 800 sek till en wallet och BTC värt 100 sek till de andra 2 wallets.

Min fråga är om det finns något verktyg där detta går att göra automatiskt hyfsat enkelt?

1. Det bästa vore om det gick att schemalägga bitcoinköp där pengarna tas från saldot på den börsen/handelsplatsen. Då kan jag med SEPA se till att de finns pengar så att köpet kan genomföras.

2. Nästa steg är att jag skulle vilja schemalägga bitcoinöverföringar från börs/handelsplats till wallet. Finns någon exhange med sånna möjligheter?

3. Det sista är då att splitta upp en mängd bitcoin enligt en given fördelning. Skulle tex kunna vara så att jag skickar en överföring (BTC) till en adress. Därifrån delas BTC upp enligt en fördelning jag bestämt och skickas direkt vidare till mina 3 wallets. GÅr detta göra utan att köra en full nod och vara professionell programmerare?

Allt jag vill är att slippa spendera 1 timme varje månad med att göra överföringar kors och tvärs.

Hej!

Automatiseringen du nämner går att göra, på t.ex. Coinbase Pro finns ett API som stödjer både att lägga ordrar och göra uttag till bitcoinadresser.

Dock kräver ju det här viss erfarenhet av programmering, det är nog svårt om du inte har någon tidigare erfarenhet alls.

Det går säkert att anlita någon som löser det åt dig men var i så fall väldigt försiktig så att inte någon okänd människa har tillgång till ditt Coinbase-konto efter att uppdraget är utfört. Kan tänka mig att du nog tyvärr lockar till dig en del bedragare om du ber om hjälp med detta på ett allmänt forum.

Okej, tack, jag får kika närmare på API möjligheten. Nej, jag skulle aldrig ta hjälp av någon jag inte känner fö ren sån sak. I så fall får ajg helt nekelt sköta handeln manuellt, ska ju inte tradea så det blir itne så ofta.

Svenska trijo.co kanske kan vara värt att kolla på om ett tag också (än så länge är det rätt så låg volym så kan hända att man får betala högre pris p.g.a. det om man har otur). De har iaf pratat om att de ska en “månadsspar”-funktion, vet dock inte exakt hur det kommer att se ut.

Har kikat på dem men det blir så höga avgifter jämfört med coinbase pro.

Med coinrule.io har jag redan via gratiskontot lyckas koppla upp ett återkommande köp på coinbase PRO via API-koppling. SÅ köpen kan man lösa så, men eftersom överföringen till min wallet inte går att göra via den tjänsten så tjänar jag inte så mycket på det. Jag måste ändå in och göra överföringen och då kan jag likaväl köpa bitcoin när jag ändå går in. Så slipper jag ha en öppen API-koppling. Ska böka lite och se om jag får till en “egen” API koopling. Kan jag lösa det med python så vore jag väldigt nöjd =)

Update:

Nu har jag nog löst det hela!

Coinbase PRO har sitt API och dessutom fanns det ett färdigt pythonpaket (cbpro) som interagerar med API:et. SÅ nu har jag gjort ett python-script som kollar saldo (euro) på mitt coinbase pro-konto och sedan köper bitcoin om det finns medel. Sedan flyttas BTC till min hårdvaru wallet.

Det smidigaste av allt är att jag lärde mig att lägga upp scriptet som en task på min nätvärksdisk. Så nu kommer scriptet att köras 1 gång månader automatiskt och köpa samt flytta BTC. Den enda jag behöver göra är att lägga upp överföringar från banken till coinbase PRO för att de ska finnas medel vid köptillfällena.

1 gillning

Snyggt jobbat!

:+1: