Artikel: Breez vs Lightning Labs på iOS

Här diskuterar vi artikeln Breez vs Lightning Labs på iOS, publicerad 2019-08-13.

Intressant genomgång! Blir genast sugen på att testa Breez för att se hur enkelt det kan vara, har ännu inte gett mig på LN nämligen. Är ganska novis inom spacet även om jag hållit på med BTC-handel ett tag. Har en fråga hur det ser ut skattemässigt? Det som håller mig borta från LN och betalningar med BTC rent generellt är all deklaration över det hela. Om jag förstått det hela rätt så öppnar man upp en kanal på LN och för över funds (eller synkar?) mot sin wallet on chain. Man utför sedan transaktioner och dessa synkas sedan on chain, dvs 100 transaktioner på LN slutar kanske 1 transaktion on chain?

Tänker mig att det kan bli rörigt med deklarationen om man kör LN där man kan göra massvis med transaktioner innan det synkas som en slutgiltig transaktion on chain?

Ja, det här nog ett oprövat område skattemässigt. :slight_smile: Det “rimliga” enligt mig vore att se ett köp via Lightning som en avyttring av bitcoin, oavsett om något skett on-chain än eller inte, och jag har svårt att se att Skatteverket skulle klaga om du hanterade det så.

Men jag sätter ordet rimligt inom citationstecken eftersom situationen vi har idag, där varje köp ska deklareras, redan är orimlig och ohållbar som den är.