Ange ett värde på Bitcoin

Om jag skall deklarera mina bitcoin, vilket värde skall jag då ange? Jag är förvirrad utifrån det faktum att inte det finns någon pålitlig svensk källa för vad värdet av en bitcoin verkligen är.
Om det är en tillgång sås som skrivs så behöver jag veta värdet. Inte värdet när jag skapade dom, om jag skapat dom genom mining är ju värdet -elkostnad från början. Och minus kan man väl inte deklarera för???

Om jag går på värdet på btc-e så är ju det i euro eller dollar. Det finns inget i svenska kronor. Måste jag då räkna om dem och isåfall till vilken kurs? Finns det en fastställd “kansli” kurs som man kan använda eller kan man välja fritt från de växlingskontor som finns…
Och om mina bitcoin ligger på btc-e eller annan tradingsite så är det ju inte hos mig bitcoinen är. Då borde väl btc-e skatta för bitcoins. Men det går väl inte för dom ligger inte under svensk skattelagstiftning.

Frågan är om inte Sverige som monetärt land spelar ut sin roll när digital valuta blivit var mans egendom. Så jag tror FN borde lägga 1000% krut på att bli den som reglerar och hanterar världsomspännande valutor. USA och dess dollar är ju rätt kass på det utifrån var växlingsmöjligheter och handel med bitcoin sker idag.

Den som tror att digitala valutor inte är något annat än en fluga kommer att få stora problem i framtiden. Varför är Göteborg och Sverige så sega in i framtiden?

Skatteverket har faktist varit mycket tydliga i den här frågan. Dina bitcoins är värdelösa tills dess att du säljer dem, varpå dem hade det värde ditt kvitto på försäljningen anger.

Men om man får bitcoin av någon?
Eller tex om man säljer något och får betalt i bitcoin. Ska de då kapitalbeskattas när sedan de bitcoinen säljs eller används?

Om du får bitcoin av någon har du en utgift på 0:-
Om du säljer något har du en utgift motsvarande värdet på det du säljer.

När du sedan säljer bitcoins skall du dra av dina utgifter från din inkomst och om värdet är posistivt skatta på det, om det är negativt så gör du ett avdrag.

Om du “använder” bitcoins för att genomföra ett köp skall det du köper värderas och värdet på dem bitcoins du använt skall vara likvärdiga med det du får, därefter skatta eller deklarera som ovan.

Om värdet på det du får för dina bitcoins inte kan fastställas bör du ta frågan till skatteverket och be dem förklara hur den situationen skall hanteras; exempelvis om du köper en tidigare ej prissatt upplevelse.

Om Sveriges riksbank gav ut en digital plånbok, som i sig hade bitcoinadresser som ägdes av staten borde det kunna ske av sig själv.
Alltså så fort man gjorde en transaktion så kunde 25% av värdet skickas till staten. Klart!

Hur många skulle då bli arbetslösa på skatteverket. Nej det kommer nog aldrig hända… :astonished:

Vad du behöver deklarera till skatteverket är om du gjort en reavinst med dina bitcoin. Om du glömt till vilket pris du en gång köpte dina bitcoin för så kan kanske oanda.com vara till hjälp. Där är det enkelt att direkt se priset på bitcoin i svenska kronor. Förutsätter dock att man kommer ihåg när man köpte bitcoinen.

1. Hur vet man vad värdet var på sin bitcoin om man köper och säljer om vartannat vid olika kurser? jag har kanske köpt på mig lite grann efterhand?

2. finns det inbokat någon historik i bitcoinen? Kan någon gå in och titta för att se när jag jag köper?

Om jag inte kan säga vad mina bitcoins är värda själv, hur ska någon annan kunna veta bättre. Vad jag är ute efter är att jag egentligen kan påstå att jag har inte gjort någon vinst alls. jag har köpt den för samma värde som jag säljer den och jag har inga kvitton kvar.

Oanda oanda.com/currency/converter/ kan kanske vara till hjälp.

Enkelt att direkt se växelkursen mellan bitcoin och kronor. Plus att de har historik långt tillbaka i tiden.