Angående debatten om blockstorlek och censurering

klart som fan att “communityt” hat stort “förtroende” för dem när alla som tidigare deltog och var kritiska har blivit utsparkade eller gått därifrån…

“if 90% of users find these policies intolerable, then I want these 90% of users to leave.”

Artikel: Bitcoin ska inte jämföras med företag eller betalsystem

Nu var det inte 90% som var övervägande kritiska mot dessa personers sätt att driva projektet utan en väldigt högljudd minoritet. Jag tycker det är bra att dessa communities är mer separerade nu så att man kan driva sina egna agendor. Det var en extremt infekterad debatt under lång tid, som inte gynnade någon.

Det var ingen debatt alls eftersom bara ena sidan fick komma till tals på de största forumen. De som blev utsparkade och fått sina inlägg raderade tvingades iväg till mindre forum som r/btc och bitcoin.com. Tyvärr kommer många nybörjare först till de censurerade forumen där de inte får tillgång till all information. Allt positivt om Bitcoin som valuta raderas och bara det om Bitcoin som store of value får stå kvar.

Hur vet du förresten att det var en minoritet som blev utkastad? Loggarna på r/Bitcoin är ju hemliga.
Och varför är det nödvändigt att slänga ut och radera diskussioner även om det är minoriteter som vill använda Bitcoin som valuta?

Jag har förstås inga siffror på hur många som blivit avstängda eller hur många meddelanden som blivit raderade på olika forum och jag är själv för en öppen diskussion, men jag kan inte köpa beskrivningen att det inte var någon debatt eller att nybörjare inte får all info. Väldigt mycket diskussion förs på t.ex. Twitter (där nybörjare gissningsvis kollar in kontot @bitcoin). Nybörjare som inte vet något knappar nog oftare in “bitcoin.com” än “bitcoin.org” och googlar man så kommer dessa två alternativ längst upp.

Marknaden har gett ett tydligt svar på vilket man anser vara “Bitcoin” och jag skulle då föredra om nybörjare inte möts av två helt olika besked om vad Bitcoin är, beroende på om man råka gå till bitcoin.com eller bitcoin.org.

Angående att slänga ut och radera diskussioner så ser jag själv ingen anledning att göra det, t.ex. här på bitcoin.se, Jag kan förstå att man tar till moderering om man tycker att det blir mer brus än information men har för dålig insyn för att ha någon åsikt om olika sådana beslut på t.ex. Reddit.

Hur som helst har det varit omöjligt att inte uppfatta att det funnits en stor debatt om skalningen i Bitcoin om man sökt runt lite för att lära sig om Bitcoin.

Det största forumen för Bitcoin är reddit r/Bitcoin och bitcointalk som båda drivs av samma person som Roze citerade ovan. Han är helt OK med att kasta ut 90 % av medlemmarna på sina forum om de inte håller med i hans stenhårda hållning att bara acceptera diskussion som gynnar Blockstream.

Jag är förvånad och besviken att D.H menar att detta ör bra med ursäkten att det “bara” var en minoritet som blev tystade, inte 90% (även om det egentligen ör en gissning om antalet utkastade, det kan mycket väl vara en majoritet).

Cris Pacia skriver idag:

Today /r/bitcoin is still deleting around 6,000-7,000 comments and posts per month in a desperate attempt to control and manipulate the narrative. All newcomers are indoctrinated into this narrative and thus begin right away to take part in the daily Two Minutes of Hate against Bitcoin Cash and anyone who supported increasing the blocksize.

I Sverige har vi ingen censur t.ex. här på bitcoin.se vilket jag är tacksam för. Andra länder har inte samma lyx. r/Bitcoin har inte “moderering”. Allt positivt om Bitcoin Cash raderas direkt men påhopp och smutskastningar om Bitcoin Cash får stå kvar. Det handlar alltså inte om att “brus” ska raderas utan att fördelarna med större block inte ska få komma fram i deras forum.

Blockstream gjorde tillsammans med bitcoin.org en lista över alla sina fiender i samband med SegWit2x.

They have compiled a list of 49 companies, including all big exchanges such as Bitfinex, Bitstamp, Bithumb, Coinbase and so on, as well as wallet providers such as Xapo, bitcoin projects such as OpenBazaar and Yours, and of course nearly all miners.

Detta är bra mycket mer än en liten högljudd minoritet som man kallar sina fiender.

This clearly suggests that r/bitcoin, which is also controlled by Theymos, will most likely ban positive discussion of 2x and in the event 2x is listed as bitcoin and BTC everywhere, they may nonetheless censor it in favor of the minority coin, if there is one.

Nu tar du mina ord ur sitt sammanhang. Jag skrev att “Jag tycker det är bra att dessa communities är mer separerade nu så att man kan driva sina egna agendor.”. Alltså, det var bra att vi fick en riktig split så att de två sidorna har varsin coin att jobba vidare med. Innan detta hade vi ett långt “inbördeskrig” och den anda av att vilja förändra världen som fanns tidigare ersattes av pajkastning.

Jag skrev alltså inte att jag tycker det är bra att minoriteter tystas. Jag håller med om att det är problematiskt att två av de stora diskussionsforumen kontrolleras av samma person, men jag tror inte att det på något avgörande sätt har hindrat storblockssidan att nå ut med sin agenda, bl.a. då eftersom man har en person även på sin sida (Roger Ver) med enorma resurser och kontroll över viktiga informationskanaler.