Android plånböcker/wallets

Jag har sett att folk har BTCX och Mycelium. Hur fungerar det med dessa telefonplånböcker? Behöver man registrera sig med id för att använda dem och skatteverket har tillgång till info om alla transaktioner? Jag har ingen plånbok på min telefon utan hanterar det tills vidare via datorn. Blockchanis uppdateras varje gång jag startar den men jag behöver inte registrera mig någonstans.

Mycelium har ingen registrering, och skatteverket håller inte reda på transaktioner.

(Skatteverket har ingen anledning att hålla reda på transaktioner,
kontanter är ju inte heller något som registreras.)

En liten del av blockkedjan laddas ned av alla klienter, både på datorer och telefoner.
Men det brukar kunna laddas ned på några sekunder när startar appen på telefonen.

Mobilplånböcker laddar som sagt inte ner hela blockkedjan så de måste förlita sig på andra fulla noder på nätet. Teoretiskt skulle Skatteverket eller någon annan kunna köra fulla noder och spara din IP-adress tillsammans med dina bitcoin-adresser när du ansluter till dem för att kontrollera ditt saldo och inkommande/utgående transaktioner men sannolikheten är väl inte så stor. Frågan är om de skulle ha någon nytta av denna informationen alls.

Det finns ett undantag. Mobilplånboken Copay går att köra tillsammans med bitcore.io som är en fullnod. Du skulle alltså själv kunna ha kontroll över fullnoden och vilken adress din mobilplånbok ansluter till. Överkurs kanske :wink:

Om man installerar Mycelium så kan man göra en “backup” som man får i form av ett antal ord. Jag vet att dessa ord inte är en backup i konventionell mening utan är en refererar till blockkedjan på något sätt men jag undrar om denna backup bara representerar plånbokens nuvarande tillstånd eller om den det från dessa ord går att återskapa plånboken oavsett hur många transaktioner man har gjort på plånboken.

De ord som är din backup representerar en privat nyckel som ger tillgång till blockkedjans innehåll.

Pengarna finns aldrig i en bitcoin-plånbok (oavsett vilken), utan pengarna finns på blockkedjan,
och de privata nycklarna i plånboksmjukvaran ger tillgång till dessa tillgångar.

Mycelium är en sk “HD-plånbok”, och det innebär att alla privata nycklar kan beräknas utifrån din ursprungliga privata nyckel som man tar backup på.

Det går alltså att återskapa Mycelium-plånboken oavsett hur många transaktioner man har gjort sedan backupen.

(Men för äldre klienter som inte använder HD, utan slumpar fram nya nycklar så behöver
nya backup tas med jämna mellanrum. Använd HD istället om det inte finns speciella skäl.)

Tack för svaret jag ser nu att sekvensen av lösenord från en “HD-plånbok” (Bither) kan användas till att återskapa tillgång till samma bitcoins i en annan “HD-plånbok” (Mycelium).

Kan rekommendera Schildbach:

play.google.com/store/apps/deta … llet&hl=sv

Schildbach är fri och öppen programvara, och dessutom enklare att använda än Mycelium.
Licensen för Schildbach är GNU General Public License.

Mycelium däremot är ofri programvara, licensierad med “Microsoft Reference Source License”:
sv.wikipedia.org/wiki/Delad_k%C3%A4llkod

================
Detta är den mest restriktiva av de Microsoft Shared Source-licenser. Källkoden finns tillgänglig för att visas endast avsedd för referens, främst för att kunna visas under felsökning.