admin ta bort tråden helt tack.

ber admin ta bort denna tråd helt blir påhoppad för att jag delar med info trodde folk skulle bli glada åtminståne

Varning, sannolikt en scam!

Babs Paylink ligger normalt inte på en .com address, och deras motsvarande .se address och på deras sida nämns inget om detta vad jag kan se. Jag har skickat en förfrågan till dem via deras officialla sida och uppmärksammat dem på händelsen, inväntar nu svar.

Notering 2: Samtliga addresser dem anger på webbsidan har 0 transaktioner till sig, så än så länge har ingen, inte heller postaren av nyheten här, valt att delta.

Då dem i texten är stressande och säger saker som att “dem första X” kommer få, så är det konstigt att någon som är engagerad över händelsen inte själv valt att delta först.

Notering 3: klickar man runt på sidan kan man se att dem tydligt kopierat .se domänen, i deras kontakta oss hantering används exempelvis en epost med referens till .se och samma sak syns tydligt i footern på sidan.

Notering 4: Jag tycker det kändes konstigt att ett betalföretag inte hades HTTPS påslåget, men det verkar som att den officiella sidan inte heller har HTTPS. Nästan skrämmande såhär i 2017 att dem inte har det…

Notering 5: på den svenska domänen (.se) finns motsvarande länk med samma innehåll. Telefonnummret som är angivet under kontakta oss är samma telefonnummer som hänvisas till från hitta.se, dock är det för sent för att ringa nummret för att få en bekräftelse.

Tjo…

Tror du att det är scam?

personligen har endast eths ändå , men jag får kännsla att det är riktigt. Kolalde nyss upp… Det finns .se med och även på deras frsta sida: babspaylink.se/

Det verkar som dem inte kör på nätet utan endast har fysiska korttermnialr i butiker.

Varför står det babspayment.se i rubriken på denna tråden fast du länkar till babspaylink.se?

Varför är pressreleasen full med särskrivningar? Ett misstag som även jonny-eth gör.

oj, det märkte jag nyss :slight_smile:)

jag blev ganska förvånad och glad och kunde ej vänta med dela info… ska ändra det. raderar tråden helt istället. om ni ska börja med påhopp.

Misstolka mig inte, jag är glad över att du delade med dig infon, så glad att jag tog mig tiden att göra mer än att bara skriva en varning, utan faktist påbörja en ordentligt granskning av källmaterialet. Skulle ha ringt till dem också med telefonnummret som står på hitta.se IGÅR, men då det var sent var detta inte möjligt. (dem svarar inte efter arbetstid).

Det har varit flertalet scammningsförsök här på bitcoin.se tidigare, och att vara försiktig när det handlar om pengar är viktigt.

Inget av det jag skrev var menad som ett påhopp mot dig som person, utan bara reflektioner av min inre process att bedöma värdet på det material du länkade till.

Länken jag fick som nu inte står på första tråden var: babspaylink.com/1267

Jag planerar att ringa och babs idag och få klarhet i det hela.

Kontot på bitcointalk som bröt nyheten har inga bitcoin själv, har bara 5 inlägg och har INGA uppgifter om sig själv ifyllda i sin profil. Kontot skapades för 14 dagar sedan och nyheten på babs sida bröt ut på en fredag efter kundtjänst stängt.
Försökte ringa till dem idag, men det är stängt.

Personen som lade in länken på bitcoin.se har tagit bort sin information på inlägget och begärt att en admin skall ta bort det, vilket kan tolkas som att denna är emot granskning eller har något att förlora på granskning.

personen som länkade till nyheten här på forumet skapade sitt konto en dag efter kontot på bitcointalk och har 10 inlägg. En snabb genomgång av dem visar att det handlar om två diskussion, en om segwit2x forken, och den andra om denna nyheter.

VARNING: Efter telefonsamtal med babspaylinks kundtjänst kunde dem inte bekräfta att artikeln är korrekt och har nu skickat informationen vidare för granskning internt. Deras personal var tydlig med att detta förfarandet (betala ut pengar för deltagande, och kräva att man själv skickar in pengar först) kändes konstigt och misstänkt.

Att dem skulle ha försäkrat våra bitcoin som skickas till dem är något som är svårt att förklara och inga sådan dokument visas upp eller ens vem försäkringstagaren är. Att första tillfället att prata med dem och ställa frågor skulle vara efter helgen men släppa nyheten så att folk kan interagera med den efter stängning på fredagen är ytterligare en indikator (av många) på att detta kan vara en fråga om att deras webbsida/CMS blivit hackad och att någon försöker roffa åt sig era bitcoin och använda babspaylinks namn som lockbetet.

Allt detta sagt har det inte heller gets något besked om att det är felaktigt, så om ni vill ha någon form av säkerhet i frågan bör ni personligen kontakta babs innan ni investerar några pengar.

Resultat: Länken som angavs för nyheten var troligen till en hackad version av sidan, då den nu är återställt till en artikel om Carolin Wiken, vilket är rimligt med tanke på sidtiteln “Sweet Caroline”.

Jag hoppas ingen slarvade bort sina pengar pga dålig källkontroll, och om någon var nära men valde att inte delta tack vare den källkontroll jag gjorde så känner jag att jag gjort ett skapligt jobb.

Det tråkiga med detta blir givetvis att nyheten inte var sann, så att handla med bitcoin i sverige kommer nog ta ett tag till innan det blir utbrett.

En sista notering: Nu i efterhand kom jag på att om det är så att deras sida blivit hackad hade jag kunna bekräfta detta mycket snabbare genom att använda internet wayback machine och titta på ursprungsartikeln, som tydligen legar där sedan i alla fall 2016.